Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

erasmus

Mobilność międzynarodowa nauczycieli mińskiego CKZiU kluczem do rozwoju kompetencji zawodowych

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój

W dniach 19-26 września 2016 roku druga – 10-osobowa grupa nauczycieli przedmiotów zawodowych z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego uczestniczyła w ramach projektu w wizycie szkoleniowej w Portugalii. Wyjazd został poprzedzony udziałem nauczycieli w 40-godzinnym kursie języka angielskiego oraz szkoleniem kulturowym na temat Portugalii.

Podczas tygodniowego pobytu w Portugali nauczyciele aktywnie uczestniczyli w zajęciach typu job shadowing, których głównym celem było zapoznanie się z pracą na danym stanowisku – poprzez obserwację zadań wykonywanych przez nauczycieli pracujących w portugalskich szkołach zawodowych.

Nauczyciele CKZiU odwiedzili podczas pobytu w Portugalii następujące placówki oświatowe:

  • ESCOLA SEKUNDARIA DE ROCHA PEIXOTO
    Dyrektor: Rui Koelho. www.esrpeixoto.edu.pt. Szkoła publiczna licząca około 1700 uczniów
  • ESCOLA SEKUNDARIA DE BARCELOS
    Dyrektor: Jorge Manuel VazSalejro. www.esbarcelos.pt. Szkoła publiczna licząca około 1200 uczniów
  • ESCOLA SEKUNDARIA DA TROFA
    Dyrektor: Paulino Rodrigues Macedo. www.escsectrofa-public.sharepoint.com.Szkoła publiczna licząca około 2000 uczniów

Program zajęć w ramach job shadowing był następujący:

  • 10.30 – 12.00 – w przedpołudniowych godzinach odbywały się spotkania z dyrektorami placówek, podczas których nauczyciele mogli zapoznać się z organizacją pracy i ofertą szkoleniową poszczególnych szkół, systemem regionalnym szkolnictwa, programami i treściami nauczania, prowadzeniem dokumentacji, sposobem sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz formach kształcenia zawodowego. Nauczyciele uczestniczyli w obserwacji zajęć szkolnych ze swojej specjalności zawodowej i innych przedmiotach kształcenia.
  • 15.00 – 18.00 – w godzinach popołudniowych odbywały się wycieczki polegające na zwiedzaniu bazy dydaktycznej szkół oraz obserwacja zajęć.

Podczas tych wizytacji nauczyciele mieli okazję do zbierania doświadczeń zawodowych – na przykład zwiedzając szkołę Escola Secundaria de Rocha Peixoto mieli możliwość obserwowania zajęć praktycznych w pracowni mechaniki, elektromechaniki. Zajęcia te wzbudziły bardzo duże zainteresowanie, zwłaszcza, że w grupie było 3 nauczycieli z branży mechanicznej.

Dzięki współpracy szkoły z pracodawcami i tworzenie tzw. pracowni patronackich, szkoły portugalskie wyposażone są w nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne a na rynek pracy trafiają absolwenci wyposażeni w wiedzę i umiejętności w nowoczesnych technikach i technologiach.

Duże zainteresowanie wzbudziło przestrzeganie w portugalskich szkołach bezpieczeństwa uczniów i wprowadzenie kontroli rodzicielskiej poprzez wyposażenie uczniów w indywidualne karty elektroniczne. Wrażenie wywarła również nowoczesna architektura szkół. Pomimo dużej liczby uczniów dało się odczuć przestronność zarówno w salach lekcyjnych, na korytarzach oraz w pokojach nauczycielskich. Uczestnikom wyjazdy podobało się również to, że nauczyciele mają swoje pokoje pracy, w klasach uczniowie szafki na plecaki, a podczas przerw dyżury pełnili nie nauczyciele tylko specjalnie w tym celu zatrudnieni pracownicy.

Polscy nauczyciele życzyliby sobie wprowadzenia wielu sprawdzonych portugalskich rozwiązań w naszym szkolnictwie – na przykład ścisłą współpracę między przyszłym pracodawcą, a szkołą, aby móc przygotować uczniów lepiej od strony praktycznej do wykonywania pracy na konkretnym stanowisku, zgodnie z aktualnymi wymogami rynku pracy.

Poza programem job shadowing nauczyciele uczestniczyli w wykładzie, poświęconym systemowi edukacji w Portugali. Mieli możliwość zapoznania się ze strukturą systemu edukacji oraz zasadami finansowania nauki – dowiedzieli się na przykład, że w Portugalii kształcenie dorosłych odbywa się w szkołach prywatnych, a nauka na studiach jest płatna.

Poza wizytami w szkołach i szkoleniami, program wizyty zakładał także aspekt kulturoznawczy.
Podczas organizowanych wycieczek turystycznych i kulturoznawczych nauczyciele mieli możliwość poznania portugalskiego regionu Minho. Wśród odwiedzanych miejsc znalazły się miasta Barcelos, Braga i Porto, słynące nie tylko z bogatego dziedzictwa kulturowego ale i pięknych malowniczych krajobrazów. Odwiedzili Guimaraes – miejsce, w którym narodziła się Portugalia oraz Bom Jesus do Monte – jedno z najsłynniejszych w Portugalii miejsc kultu religijnego. Niezapomniane wrażenie pozostawiła wycieczka statkiem po rzece Douro oraz wybrzeże Oceanu Atlantyckiego w miasteczku Apulia.

Wizyta w Portugali to dla nauczycieli CKZiU nowe doświadczenia – nie tylko zawodowe ale i kulturowe. Zebrane doświadczenia mogą być wykorzystane w pracy z uczniami w Centrum. Udział w projekcie do duża satysfakcja ze zdobytej wiedzy i doświadczenia zawodowego, ale także większa motywacja do nauki języka obcego i samodoskonalenia zawodowego

Beata Świątek-Mudant

Powyższa informacja została opracowana w oparciu o relacje nauczycieli