Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

W dniu 10 października 2015 r. odbyła się wycieczka zawodowa semestru I szkoły policealnej w zawodzie technik bhp do mińskiej oczyszczalni ścieków. W wycieczce uczestniczyło 23 słuchaczy. Opiekunami wycieczki byli nauczyciele: Mirosław Walas i Kazimierz Skibowski

Wycieczka zawodowa umożliwiła przeprowadzenie lekcji w innej formie niż w szkole, praktycznej, bardziej atrakcyjnej. Realizowaliśmy treści programowe w zawodzie technik bhp analizując konkretne problemy funkcjonującego w naszym mieście zakładu pracy.

Omówiliśmy problemy ochrony środowiska przed ściekami/odpadami, metody zapobiegania i minimalizacji ścieków/zanieczyszczeń, sposoby ponownego wykorzystania, zagospodarowania ścieków/odpadów.

Zwróciliśmy uwagę na współzależność między człowiekiem a środowiskiem. Analizowaliśmy różne rozwiązania techniczne w zakresie bezpiecznej i higienicznej pracy, redukcji zagrożeń, zastosowania ergonomii w praktyce. Identyfikowaliśmy i ocenialiśmy czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe i niebezpieczne występujące w środowisku pracy. Wskazaliśmy sposoby eliminacji źródeł niebezpiecznych i szkodliwych czynników występujących w procesie pracy.

Oprócz treści typowo edukacyjnych, poznawczych, wycieczka spełniła funkcje wychowawcze i integracyjne:

  • mieliśmy okazję lepiej się poznać,
  • jak zachowujemy się względem siebie poza szkołą,
  • jak reagujemy na nowe sytuacje, jak nawiązujemy kontakty z nieznajomymi ludźmi,
  • pobudzała do myślenia, zadawania pytań, jak rozpoznawać zagrożenia występujące w środowisku naturalnym oraz w środowisku pracy.

W drodze powrotnej obejrzeliśmy ?sosnę mińską?- najstarszą sosnę w Polsce, około 400 – letnią. Jest to ikona Mińska Mazowieckiego, wielu słuchaczy zobaczyło ją po raz pierwszy.
Zwiedzanie zakończyliśmy ogniskiem i pieczoną kiełbaską. Wszyscy uczestnicy byli zadowoleni z takiej formy realizacji zajęć

Słuchacze wykazali duże zainteresowanie podczas zwiedzania mińskiej oczyszczalni ścieków i poznawania walorów przyrodniczych Mińska Mazowieckiego. Zadawali pytania, prowadzili ożywione dyskusje. Zachowanie większości wymaga pochwały. Tego typu zajęcia sprzyjają samoocenie i uczą właściwych zachowań społecznych w grupie.

Wycieczkę omówimy na zajęciach lekcyjnych, usystematyzujemy zdobytą przez słuchaczy wiedzę i doświadczenie.

Jestem przekonany, że taka forma lekcji jest dla słuchaczy atrakcyjna. Obserwacja słuchaczy i rozmowa z nimi to potwierdza. Otrzymują w praktyczny sposób sporą dawkę nowej wiedzy i umiejętności zawodowych, ale co jest nie mniej ważne, dużo informacji o sobie i grupie.

Wycieczka zawodowa na pewno na długo pozostaje w pamięci słuchaczy, wszystkich wzbogaca o nowe doświadczenia (słuchaczy i opiekunów). Utwierdza to mnie w przekonaniu o słuszności kontynuowania tej formy zajęć.

Mirosław Walas