Dział V. Nauczyciele i inni pracownicy Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego
§ 38
- W Centrum zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych (administracyjnych i obsługi).
- W Centrum tworzy się trzy stanowiska kierownicze: 3 wicedyrektorów i kierownika Ośrodka Mechaniki i Diagnostyki Pojazdowej.
- Wicedyrektor zastępuje dyrektora podczas jego nieobecności.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami określają odrębne przepisy.
- Nauczycielom zatrudnionym w Centrum przysługują prawa i obowiązki wynikające z Karty Nauczyciela, Kodeksu Pracy, Regulaminu Rady Pedagogicznej, Regulaminu Pracy Centrum oraz innych ogólnie obowiązujących przepisów i instrukcji.
- Zakresy obowiązków pracowników Centrum nie będących nauczycielami znajdują się w ich aktach osobowych.
- Podstawowym obowiązkiem nauczyciela jest uczestniczenie w procesie dydaktyczno-wychowawczym Centrum. Nauczyciel jest odpowiedzialny za przebieg, poziom i wyniki procesu kształcenia.
- Nauczyciel Centrum planuje swoją pracę dydaktyczną w zakresie przydzielonych czynności.
- Nauczyciel Centrum – powinien charakteryzować się:
- wysoką kulturą osobistą,
- zdyscyplinowaniem,
- sprawiedliwością,
- cierpliwością,
- wyrozumiałością,
- umiejętnością przekazu jasnych poleceń i zadań,
- troskliwością o bezpieczeństwo uczniów i słuchaczy,
- nienaganną postawą moralną,
- dobrym kontaktem z gronem pedagogicznym, rodzicami oraz uczniami i słuchaczami.
- Nauczyciel Centrum – powinien:
- rzetelnie realizować podstawowe funkcje placówki: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą,
- dążyć do pełnego rozwoju osobowości uczniów i słuchaczy,
- wpajać uczniom i słuchaczom zamiłowanie i szacunek do pracy, poczucie odpowiedzialności i sprawiedliwości społecznej,
- przekazywać uczniom i słuchaczom gruntowną wiedzę ogólną i zawodową,
- rozbudzać w uczniach i słuchaczach zainteresowania i samodzielność myślenia,
- przestrzegać zapisów statutu i wewnętrznych regulaminów Centrum,
- dbać o to, aby uczniowie i słuchacze odbywający naukę postępowali zgodnie z obowiązującymi zapisami statutu oraz i innych regulaminów placówki.
- Nauczyciel Centrum zobowiązany jest do:
- realizacji zajęć zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego oraz podstawą programową kształcenia zawodowego i programem nauczania oraz z zadaniami wynikającymi z planu dydaktyczno-wychowawczego placówki,
- ciągłego doskonalenia metod nauczania i wychowywania oraz podnoszenia poziomu wiedzy merytorycznej,
- należytego przygotowywania się do każdej jednostki lekcyjnej,
- należytego przygotowywania pracowni oraz innej sali dydaktycznej do każdej jednostki lekcyjnej,
- zapewnienia właściwego przebiegu procesu dydaktycznego,
- uczestnictwa w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i utworzonych zespołach przedmiotowych,
- poznania zainteresowań, możliwości i potrzeb swoich uczniów i słuchaczy,
- rozwijania zainteresowań młodzieży,
- zachowania bezstronności, obiektywności i jawności w ocenianiu postępów edukacyjnych uczniów i słuchaczy,
- pomagania uczniom i słuchaczom w przezwyciężaniu kłopotów w nauce,
- wykonywania zadań określonych dla członków zespołu egzaminacyjnego do przeprowadzenia egzaminów maturalnych,
- wykonywanie zadań określonych dla członków zespołu nadzorującego do przeprowadzenia egzaminów zawodowych.
§ 39
Nauczyciele Centrum – kształcenie dorosłych.
- Do najważniejszych zadań nauczycieli należy:
- udzielanie instruktażu oraz pomocy w organizowaniu samodzielnej nauki słuchaczy,
- obiektywne ocenianie słuchaczy w trakcie konsultacji i egzaminów semestralnych,
- poprawa, recenzowanie i ocena prac kontrolnych w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie od daty umieszczonej w terminarzu,
- dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,
- przestrzeganie punktualnego rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych,
- sprawowanie dyżurów w trakcie przerw międzylekcyjnych w wyznaczonych rejonach szkoły, zgodnie z planem dyżurów opracowanym na każdy zjazd,
- bezwzględnego zgłaszania swoim zwierzchnikom wszelkich trudności w pracy dydaktyczno-wychowawczej ze słuchaczami.
- realizacja zadań związanych z organizacją i przebiegiem pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Zadaniem opiekuna grupy semestralnej jest integracja zespołu klasowego oraz opieka nad nim, a w szczególności:
- tworzenie dobrej atmosfery pracy w trakcie zajęć edukacyjnych,
- inspirowanie samopomocy koleżeńskiej,
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole słuchaczy oraz pomiędzy słuchaczami a innymi członkami społeczności szkolnej,
- informowanie słuchaczy o obowiązujących przepisach oświatowych w szkole dla dorosłych,
- dbanie o dobrą frekwencję słuchaczy na zajęciach, a w przypadku opuszczania zajęć nawiązanie kontaktu telefonicznego, pisemnego lub osobistego ze słuchaczem w celu wyjaśnienia nieobecności,
- współpraca z nauczycielami uczącymi w danym oddziale,
- terminowe i rzetelne wypełnianie dokumentacji pedagogicznej.
- Nauczyciele szkoły zaocznej, w porozumieniu z innymi nauczycielami danego przedmiotu dokonują wyboru programu nauczania kształcenia ogólnego i zawodowego oraz składają do dyrektora Centrum wniosek o dopuszczenie tego programu do użytku w danym roku szkolnym – nie później niż do 31 sierpnia.
- Nauczyciele szkoły zaocznej, w porozumieniu z innymi nauczycielami danego przedmiotu dokonują wyboru podręcznika do kształcenia ogólnego i zawodowego oraz składają do dyrektora Centrum deklarację wyboru tego podręcznika – nie później niż do 31 sierpnia.
§ 40
Nauczyciele Centrum – kształcenie w ramach zajęć praktycznych.
- Nauczyciel zajęć praktycznych powinien:
- posiadać dużą wiedzę merytoryczną i umiejętności metodycznego przekazywania jej uczniom,
- posiadać umiejętność praktycznego działania i perfekcyjnego wykonywania wszystkich czynności charakterystycznych dla nauczanego zawodu,
- znać skuteczne metody nauczania zawodu,
- wyrabiać u uczniów zamiłowanie i poszanowanie do przyszłego zawodu,
- umieć formułować zadania produkcyjne, używając fachowego języka technicznego,
- podchodzić do swoich obowiązków z należytą powagą, świadomością i odpowiedzialnością,
- Nauczyciel zajęć praktycznych jest zobowiązany do:
- sprawowania opieki wychowawczej nad powierzoną grupą,
- kształtowania u uczniów nawyku właściwego użytkowania maszyn, urządzeń i narzędzi oraz oszczędnego zużycia materiałów, energii itp.
- wpajania uczniom zasad właściwej organizacji stanowiska roboczego i kultury technicznej,
- współdziałania w realizacji procesu dydaktycznego i wychowawczego z pozostałymi nauczycielami placówki oraz rodzicami,
- wdrażania uczniów do solidnej pracy i należytego opanowania umiejętności wynikających z charakterystyki zawodowej,
- kształtowania wśród uczniów szacunku do pracy, nauczycieli, kolegów i pozostałych pracowników Centrum,
- organizacji stanowisk pracy zgodnie z zasadami bhp,
- kontroli stosowania odzieży ochronnej i sprzętu ochrony osobistej,
- organizowania, przygotowywania i przeprowadzenia lekcji – zajęć praktycznych w sposób zabezpieczający przed wypadkiem i chorobami zawodowymi,
- zapoznania uczniów na pierwszych zajęciach z obowiązującymi na terenie placówki przepisami bhp i ppoż.
- zapoznania uczniów na każdej jednostce lekcyjnej z zasadami stanowiskowego bhp,
- przestrzegania przepisów bhp i ppoż. w czasie zajęć,
- informowania uczniów o zagrożeniach i sposobach zapobiegania przed nimi,
- zapewnienia bezpiecznego i higienicznego stanu pracowni oraz sal dydaktycznych i ich wyposażenia technicznego,
- pełnienia dyżurów w wyznaczonym rejonie i czasie zgodnie z harmonogramem dyżurów,
- dbania o powierzone mu pomoce dydaktyczne, sprzęt warsztatowy, pracownię, laboratorium oraz materiały,
- utrzymania ładu, porządku i czystości w pracowniach i innych pomieszczeniach,
- bieżącego prowadzenia dokumentacji pedagogicznej,
- opracowania grafiku przejść uczniów przez poszczególne pracownie dla klasy, której jest opiekunem – zgodnie z obowiązującym planem i programem nauczania,
- punktualnego rozpoczynania i kończenia zajęć oraz przerwy śniadaniowej,
- utrzymywania stałych kontaktów z wychowawcą w szkole i rodzicami lub opiekunami ucznia,
- systematycznego pogłębiania wiedzy dydaktyczno-merytorycznej oraz doskonalenia metod pracy,
- bezwzględnego zgłaszania swoim zwierzchnikom wszelkich trudności w pracy z uczniami.
§ 41
Nauczyciele Centrum mogą tworzyć zespoły przedmiotowe. Do zadań zespołu przedmiotowego należy:
- organizowanie współpracy nauczycieli w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- organizowanie współpracy nauczycieli w zakresie wyboru programu nauczania, sposobu jego realizacji oraz korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
- organizowanie współpracy nauczycieli w zakresie wyboru podręczników szkolnych,
- wspólne opracowanie kryteriów oceniania uczniów i słuchaczy oraz sposobów badania i analizowania wyników nauczania,
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego, w szczególności dla nauczycieli o krótkim stażu pedagogicznym,
- współdziałanie w organizacji pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia.