erasmus

?MOBILNOŚĆ MIĘDZYNARODOWA NAUCZYCIELI MIŃSKIEGO CKZIU KLUCZEM DO ROZWOJU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH?
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój

czas realizacji projektu: 31.12.2015 ? 30.12.2016

15 grudnia 2016 r. w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mińsku Mazowieckim odbyła się konferencja podsumowująca projekt: ?Mobilność międzynarodowa nauczycieli mińskiego CKZiU kluczem do rozwoju kompetencji zawodowych?.

Zaproszenie na konferencję przyjął wicestarosta Krzysztof Płochocki oraz wielu dyrektorów i wicedyrektorów placówek oświatowych z powiatu mińskiego. Obecni byli także nauczyciele ? uczestnicy projektu oraz dyrekcja Centrum.

Projekt realizowany był przez Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w partnerstwie z Intercultural Association Mobility Friends (I.A.M.F. ) w ramach programu Erasmus+ w obszarze: mobilność osób uczących się i kadry w ramach kształcenia zawodowego.

Celem projektu było podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli przedmiotów zawodowych oraz ich znajomości języków obcych.

Uczestnikami projektu było 21 nauczycieli przedmiotów zawodowych zatrudnionych w Centrum. W okresie realizacji projektu zaplanowane były i zrealizowane zostały dwie wizyty studyjne nauczycieli w Portugalii.

Wyjazdy zostały poprzedzone udziałem nauczycieli w 40-godzinnym kursie języka angielskiego oraz szkoleniem kulturowym na temat Portugalii. Mobilności kadry nauczycielskiej odbyły się w terminach: 24-31 maja oraz 19-26 września 2016 r.

Program konferencji zakładał wystąpienia koordynatora projektu oraz uczestników mobilności. Na wstępie gości powitała dyrektor Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego ? pani Joanna Kowalska. Koordynator projektu ? Beata Świątek-Mudant przedstawiła zebranym krótką informację o projekcie – jego celach, podjętych w ramach projektu działaniach oraz uzyskanych rezultatach.

Uczestnicy projektu: Bogusława Radłowska, Małgorzata Zielińska, Piotr Brokowski oraz Piotr Mróz przedstawili prezentacje, które przybliżyły gościom program pobytu w Portugalii a nauczycielom pozwoliły odświeżyć wspomnienia z wyjazdu.

Sprawozdania nauczycieli zawierały informacje o wizytach w portugalskich szkołach oraz zajęciach, w których uczestniczyli w tamtejszych placówkach oświatowych. Były to zajęcia typu job shadowing, których głównym celem było zapoznanie się z pracą na danym stanowisku ? poprzez obserwację zadań wykonywanych przez nauczycieli pracujących w portugalskich szkołach zawodowych.

W swoich prezentacjach nauczyciele uwzględnili także aspekt turystyczny i kulturoznawczy mobilności ? było to zgodne z przesłaniem projektu, który zakładał poznanie kultury, tradycji, obyczajów i historii Portugalii.
Podsumowując, koordynator projektu podkreśliła, że udało się osiągnąć zakładane twarde i miękkie rezultaty:

Osiągnięte rezultaty twarde:

  • realizacja 40 godzin zajęć dydaktycznych z języka angielskiego,
  • realizacja zajęć przygotowania kulturowego na temat Portugalii,
  • 21 certyfikatów uczestnictwa w zajęciach z języka angielskiego dla uczestników projektu,
  • 21 certyfikatów odbycia zajęć przygotowania kulturowego;
  • 21 certyfikatów uczestnictwa w mobilności,
  • 21 dokumentów Europass Mobilność, poświadczające zdobyte kwalifikacje zawodowe.

Osiągnięte rezultaty miękkie:

  • poszerzenie wiedzy i doświadczenia zawodowego nauczycieli,
  • poprawa znajomości języka angielskiego,
  • zwiększenie motywacji do nauki języków obcych,
  • podniesienie samooceny uczestników projektu,
  • zwiększenie motywacji do doskonalenia zawodowego,
  • podwyższenie aspiracji zawodowych i osobistych uczestników,
  • poznanie historii, kultury i obyczajów kraju partnera.

Organizacja konferencji przyczyniła się do promocji projektu w środowisku lokalnym. Reportaż o przebiegu konferencji został także przekazany do lokalnej pracy.

Powodzenie projektu jest ważnym sygnałem dla innych placówek oświatowych z powiatu mińskiego, że warto starać się o dofinansowanie przedsięwzięcia z programu Erasmus+, gdyż udział w projekcie podnosi kwalifikacje nauczycieli i poprawia wizerunek szkoły.

Beata Świątek-Mudant