?MOBILNOŚĆ MIĘDZYNARODOWA NAUCZYCIELI MIŃSKIEGO CKZIU KLUCZEM DO ROZWOJU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH?
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
czas realizacji projektu: 31.12.2015 ? 30.12.2016
15 grudnia 2016 r. w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mińsku Mazowieckim odbyła się konferencja podsumowująca projekt: ?Mobilność międzynarodowa nauczycieli mińskiego CKZiU kluczem do rozwoju kompetencji zawodowych?.
Zaproszenie na konferencję przyjął wicestarosta Krzysztof Płochocki oraz wielu dyrektorów i wicedyrektorów placówek oświatowych z powiatu mińskiego. Obecni byli także nauczyciele ? uczestnicy projektu oraz dyrekcja Centrum.
Projekt realizowany był przez Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w partnerstwie z Intercultural Association Mobility Friends (I.A.M.F. ) w ramach programu Erasmus+ w obszarze: mobilność osób uczących się i kadry w ramach kształcenia zawodowego.
Celem projektu było podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli przedmiotów zawodowych oraz ich znajomości języków obcych.
Uczestnikami projektu było 21 nauczycieli przedmiotów zawodowych zatrudnionych w Centrum. W okresie realizacji projektu zaplanowane były i zrealizowane zostały dwie wizyty studyjne nauczycieli w Portugalii.
Wyjazdy zostały poprzedzone udziałem nauczycieli w 40-godzinnym kursie języka angielskiego oraz szkoleniem kulturowym na temat Portugalii. Mobilności kadry nauczycielskiej odbyły się w terminach: 24-31 maja oraz 19-26 września 2016 r.
Program konferencji zakładał wystąpienia koordynatora projektu oraz uczestników mobilności. Na wstępie gości powitała dyrektor Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego ? pani Joanna Kowalska. Koordynator projektu ? Beata Świątek-Mudant przedstawiła zebranym krótką informację o projekcie – jego celach, podjętych w ramach projektu działaniach oraz uzyskanych rezultatach.
Uczestnicy projektu: Bogusława Radłowska, Małgorzata Zielińska, Piotr Brokowski oraz Piotr Mróz przedstawili prezentacje, które przybliżyły gościom program pobytu w Portugalii a nauczycielom pozwoliły odświeżyć wspomnienia z wyjazdu.
Sprawozdania nauczycieli zawierały informacje o wizytach w portugalskich szkołach oraz zajęciach, w których uczestniczyli w tamtejszych placówkach oświatowych. Były to zajęcia typu job shadowing, których głównym celem było zapoznanie się z pracą na danym stanowisku ? poprzez obserwację zadań wykonywanych przez nauczycieli pracujących w portugalskich szkołach zawodowych.
W swoich prezentacjach nauczyciele uwzględnili także aspekt turystyczny i kulturoznawczy mobilności ? było to zgodne z przesłaniem projektu, który zakładał poznanie kultury, tradycji, obyczajów i historii Portugalii.
Podsumowując, koordynator projektu podkreśliła, że udało się osiągnąć zakładane twarde i miękkie rezultaty:
Osiągnięte rezultaty twarde:
- realizacja 40 godzin zajęć dydaktycznych z języka angielskiego,
- realizacja zajęć przygotowania kulturowego na temat Portugalii,
- 21 certyfikatów uczestnictwa w zajęciach z języka angielskiego dla uczestników projektu,
- 21 certyfikatów odbycia zajęć przygotowania kulturowego;
- 21 certyfikatów uczestnictwa w mobilności,
- 21 dokumentów Europass Mobilność, poświadczające zdobyte kwalifikacje zawodowe.
Osiągnięte rezultaty miękkie:
- poszerzenie wiedzy i doświadczenia zawodowego nauczycieli,
- poprawa znajomości języka angielskiego,
- zwiększenie motywacji do nauki języków obcych,
- podniesienie samooceny uczestników projektu,
- zwiększenie motywacji do doskonalenia zawodowego,
- podwyższenie aspiracji zawodowych i osobistych uczestników,
- poznanie historii, kultury i obyczajów kraju partnera.
Organizacja konferencji przyczyniła się do promocji projektu w środowisku lokalnym. Reportaż o przebiegu konferencji został także przekazany do lokalnej pracy.
Powodzenie projektu jest ważnym sygnałem dla innych placówek oświatowych z powiatu mińskiego, że warto starać się o dofinansowanie przedsięwzięcia z programu Erasmus+, gdyż udział w projekcie podnosi kwalifikacje nauczycieli i poprawia wizerunek szkoły.
Beata Świątek-Mudant