Dział III. Organy Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego i ich kompetencje
§ 8
- Organami Centrum są:
- Dyrektor,
- Rada Pedagogiczna,
- Samorząd Słuchaczy.
- Organy Centrum współdziałają z właściwymi organami szkół oraz innych jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych.
Dyrektor Centrum
§ 9
- Dyrektor Centrum odpowiada za całokształt działalności Centrum a w szczególności:
- kieruje pracą Centrum i reprezentuje je na zewnątrz,
- kieruje na bieżąco działalnością dydaktyczno-wychowawczą placówki,
- sprawuje opiekę nad uczniami/słuchaczami oraz stwarza warunki harmonijnej realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych,
- zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w Centrum a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez Centrum poza obiektem szkoły,
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej oraz realizuje jej uchwały,
- przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom Centrum,
- występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Centrum i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, finansową i gospodarczą obsługę placówki,
- jest pracodawcą dla nauczycieli i innych pracowników, których zatrudnia,
- w drodze decyzji może skreślić ucznia/słuchacza z listy uczących się w Centrum. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii Samorządu Słuchaczy.
- w porozumieniu z organem prowadzącym ustala kierunki kształcenia, które będą prowadzone w Centrum.
- dokonuje oceny pracy nauczycieli Centrum oraz innych pracowników, którzy mają status pracowników na stanowiskach urzędniczych.
- powołuje nauczycieli i innych pracowników na stanowiska kierownicze oraz odwołuje z nich, po uprzednim zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej.
- Dyrektor Centrum decyduje w sprawach:
- tygodniowego i semestralnego rozkładu zajęć,
- organizacji zajęć z praktycznej nauki zawodu dla uczniów szkół młodzieżowych – w porozumieniu z dyrektorami szkół macierzystych uczniów,
- zawieszenia uchwał Rady Pedagogicznej, jeżeli są sprzeczne z obowiązującymi przepisami,
- przydziału godzin – w ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia na realizację zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły, w tym zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów/słuchaczy.
§ 10
- Dyrektor Centrum:
- przyjmuje i zatwierdza do realizacji nauczycielskie plany dydaktyczne oraz harmonogramy przejść uczniów przez poszczególne pracownie w Centrum,
- dopuszcza do użytku, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, zaproponowany przez nauczyciela lub nauczycieli program nauczania kształcenia ogólnego i zawodowego,
- podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników, które będą obowiązywały w poszczególnych typach szkół Centrum od początku następnego roku szkolnego,
- współpracuje z Samorządem Słuchaczy,
- zapewnia warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia
- uznaje kwalifikacje zawodowe nauczycieli do realizacji danego typu zajęć,
- jest Przewodniczącym Szkolnego Zespołu Nadzorującego etap pisemny egzaminu zawodowego,
- jest Kierownikiem Ośrodka Egzaminacyjnego dla przeprowadzenia etapu praktycznego egzaminu zawodowego,
- jest Przewodniczącym Zespołu Egzaminacyjnego dla przeprowadzenia egzaminu maturalnego,
- zapewnia nauczycielom odbywającym staż jego prawidłową realizację, zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczycielom ubiegającym się o stopień awansu zawodowego oraz wyznacza opiekuna stażu,
- powołuje komisje kwalifikacyjne dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela kontraktowego, nadaje stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego,
- współdziała ze szkołami wyższymi oraz placówkami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
- Dyrektor Centrum wydaje zarządzenia we wszystkich sprawach związanych z organizacją procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego w szkole.
- W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z dyrekcjami szkół, zakładami pracy, organem prowadzącym oraz organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
Rada Pedagogiczna
§ 11
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem Centrum w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki oraz działalności szkoleniowo-usługowej.
- Rada pedagogiczna wykonuje określone w ustawie o systemie oświaty zadania rady szkoły.
- Radę pedagogiczną Centrum tworzą wszyscy nauczyciele Centrum.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor Centrum.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów i słuchaczy, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły lub placówki, rady szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
- Rada Pedagogiczna Centrum tworzy komisje.
§ 12
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej Centrum należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów i słuchaczy oraz uchwał w sprawie ukończenia szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślania z listy pełnoletnich uczniów i słuchaczy,
- podejmowanie uchwał w sprawie wprowadzanych kierunków kształcenia zawodowego,
- podejmowanie uchwał (po uzyskaniu informacji o wynikach nadzoru pedagogicznego) w sprawie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawie zmian w statucie szkoły,
- powoływanie – na wniosek dyrektora – przewodniczących komisji rady pedagogicznej działających w Centrum,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Centrum
i upowszechnianie nowatorstwa pedagogicznego,
- Dyrektor szkoły lub placówki wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 1, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę lub placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę lub placówkę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy w Centrum, w tym tygodniowe i semestralne
rozkłady zajęć edukacyjnych, - organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych,
- projekt planu finansowego Centrum,
- wnioski wychowawców/opiekunów semestrów do dyrektora o przyznanie uczniom i słuchaczom nagród i wyróżnień oraz kar przewidzianych w statucie,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród
i innych wyróżnień, - propozycje dyrektora Centrum w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- propozycje dyrektora Centrum dotyczące kandydatów do powierzenia lub odwołania z kierowniczych funkcji w szkole,
- szkolne zestawy programów nauczania i szkolne zestawy podręczników,
- propozycję dyrektora w sprawie ustalenia dni wolnych od zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym,
- bezkonkursowe powierzenie stanowiska dyrektora Centrum przez organ prowadzący,
- kandydatury – przedstawione przez dyrektora – przewodniczących komisji rady pedagogicznej działających w Centrum,
- wybór przedmiotów zawodowych, z których słuchacze szkoły policealnej kształcącej w formie zaocznej zdają egzaminy semestralne w formie pisemnej,
- program wychowawczo-profilaktyczny Centrum,
- regulamin oceny pracy nauczycieli oraz propozycje zmian w tym regulaminie,
- program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
- organizację pracy w Centrum, w tym tygodniowe i semestralne
- Rada pedagogiczna ma prawo do wnioskowania o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w Centrum.
§ 13
- Rada pedagogiczna realizuje swoje kompetencje stanowiące w formie podejmowanych uchwał.
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Nauczyciele i inne osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste słuchaczy, uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Centrum.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Rada pedagogiczna uchwala regulamin swojej działalności.
- Regulamin rady pedagogicznej Centrum określa:
- cele i zadania rady pedagogicznej,
- organizację rady pedagogicznej,
- tryb podejmowania uchwał i głosowania,
- zasady protokołowania posiedzeń rady pedagogicznej.
Samorząd Słuchaczy
§ 14
- Samorząd Słuchaczy jest społecznym organem Centrum.
- Samorząd Słuchaczy tworzą słuchacze szkół dla dorosłych wchodzących w skład Centrum.
- Zasady wybierania i działania organów Samorządu Słuchaczy określa Regulamin Samorządu Słuchaczy uchwalony przez ogół słuchaczy w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
- Regulamin Samorządu Słuchaczy nie może być sprzeczny ze Statutem Centrum.
- Organy Samorządu Słuchaczy są jedynymi reprezentantami ogółu słuchaczy.
§ 15
- Samorząd Słuchaczy może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Centrum, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw słuchaczy, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce,
- prawo do organizowania życia szkolnego,
- prawo do redagowania i wydawania własnej gazety,
- prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem Centrum,
- prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu słuchaczy.
- Samorząd Słuchaczy może przedstawiać radzie pedagogicznej wnioski i opinie
we wszystkich sprawach Centrum. - Samorząd Słuchaczy w szczególności opiniuje wnioski o skreślenie słuchacza z listy.
- Przedstawiciele Samorządu Słuchaczy mają prawo uczestniczyć we wszystkich uroczystościach Centrum.
- Samorząd Słuchaczy, w celu wspierania działalności statutowej Centrum, może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek słuchaczy i innych źródeł. Zasady wydatkowania tych funduszy określa regulamin Samorządu Słuchaczy.
- Samorząd Słuchaczy w porozumieniu z dyrektorem Centrum podejmuje działania z zakresu wolontariatu.
- Samorząd sprawuje opiekę nad szkolnym kołem wolontariatu, której zadaniem jest koordynacja działań z zakresu wolontariatu. Szczegółowe zasady działania wolontariatu określono w Regulaminie Samorządu Słuchaczy.
§ 16
- Wszystkie organy Centrum mają możliwość swobodnego działania, podejmowania decyzji w granicach kompetencji określonych w niniejszym statucie i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Wszystkie działające na terenie Centrum organy zobowiązane są do bieżącego, wzajemnego informowania się o podejmowanych działaniach i decyzjach. W sytuacjach konfliktowych dąży się do tego, by spory rozstrzygane były wewnątrz Centrum.
- W przypadku występowania przeciągających się sporów lub konfliktów obowiązek ich oceny i eliminacji spoczywa na dyrektorze Centrum. W sytuacji niemożności rozwiązania konfliktu wewnątrz Centrum, dyrektor może zwrócić się z prośbą o pomoc do organu prowadzącego lub nadzorującego.