Dział VIII. Centrum Kształcenia Zawodowego
Rozdział 1. Cele i zadania Centrum Kształcenia Zawodowego
§ 104
- Centrum Kształcenia Zawodowego:
- realizuje zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu, wynikające z programu nauczania danego zawodu, polegające w szczególności na organizowaniu zajęć praktycznych dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe,
- prowadzi:
- turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników,
- kwalifikacyjne kursy zawodowe
- Zadania Centrum Kształcenia Zawodowego:
- dokształcanie młodocianych zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu i uczęszczających do oddziałów wielozawodowych w szkołach branżowych – w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych, jeżeli szkoła nie ma możliwości ich zrealizowania,
- dokształcanie młodocianych zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu i nieuczęszczających do oddziałów w szkołach branżowych – w zakresie teoretycznej nauki zawodu w celu przygotowania do egzaminu na tytuł robotnika wykwalifikowanego lub czeladnika,
- organizowanie i prowadzenie kwalifikacyjnych kursów zawodowych,
- współpraca z placówkami kształcenia doskonalenia nauczycieli w zakresie doskonalenia umiejętności zawodowych nauczycieli kształcenia zawodowego,
- współpraca z pracodawcami w zakresie:
- organizacji i prowadzenia kształcenia praktycznego,
- przygotowania oferty kształcenia w formach pozaszkolnych, zgodnej z oczekiwaniami pracodawców,
- kształcenia ustawicznego pracowników.
- współpraca z urzędami pracy w zakresie szkolenia osób zarejestrowanych w tych urzędach,
- współpraca z innymi podmiotami prowadzącymi kształcenie ustawiczne .
Rozdział 2. Turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników
§ 105
- Dokształcanie młodocianych odbywa się w formie turnusów dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników.
- Liczba młodocianych pracowników uczestniczących w turnusie powinna wynosić co najmniej 20. Za zgodą organu prowadzącego, liczba młodocianych pracowników uczestniczących w turnusie może być mniejsza niż 20.
- W uzasadnionych przypadkach, w szczególności w przypadkach losowych, dyrektor Centrum, w ramach turnusu, może zorganizować dokształcanie młodocianych pracowników, prowadząc konsultacje indywidualne.
- Liczba godzin konsultacji indywidualnych wynosi co najmniej 55 godzin.
§ 106
- Turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników w zakresie danego zawodu jest prowadzony przez CKZ.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach turnusy mogą być organizowane dla młodocianych pracowników dokształcających się teoretycznie w zakresie różnych zawodów.
- Turnus dokształcania teoretycznego młodocianych w formie turnusu realizuje zajęcia w wymiarze odpowiednim do zakresu dokształcania teoretycznego, na które został skierowany młodociany pracownik.
- Na podstawie arkusza organizacyjnego dyrektor Centrum , z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala rozkład zajęć edukacyjnych na poszczególnych turnusach dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników.
§ 107
Dokumentacja turnusów dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników obejmuje:
- program nauczania
- dziennik zajęć,
- protokół klasyfikacji młodocianych pracowników,
- ewidencję wydanych zaświadczeń
§ 108
Opiekę wychowawczą i dydaktyczną nad młodocianymi pracownikami poszczególnych turnusów sprawują nauczyciele – wychowawcy.
2.1. Młodociani pracownicy
§ 109
- Prawa i obowiązki młodocianych pracowników wynikają z przepisów prawa oświatowego, Statutu Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mińsku Mazowieckim
- Młodociany pracownik ma prawo do:
- uzyskania informacji na początku turnusu na temat programu nauczania i wymagań edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów,
- wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz uzyskiwania na nie wyjaśnień i odpowiedzi,
- przedstawiania dyrektorowi Centrum i nauczycielom swoich problemów oraz uzyskiwania od nich pomocy i wyjaśnień,
- jawnego wyrażania opinii dotyczących Centrum, nie może to jednak uwłaczać godności osobistej pracowników Centrum ani młodocianych dokształcających się w ośrodku,
- oceny z poszczególnych przedmiotów dokonywanej w sposób jawny wyłącznie
za posiadane wiadomości i umiejętności, - korzystania z wyposażenia i pomieszczeń Centrum zgodnie ich przeznaczeniem,
- Młodociany pracownik ma obowiązek:
- godnego i kulturalnego zachowania się w Centrum i poza nim,
- systematycznego przygotowywania się i uczestniczenia w zajęciach,
- podporządkowania się zaleceniom dyrektora Centrum,
- przestrzegania zasad współżycia społecznego,
§ 110
- Dyrektor Centrum może przyznać młodocianym uczestnikom turnusów następujące wyróżnienia lub nagrody:
- pochwałę dyrektora Centrum,
- list pochwalny do rodziców, pracodawcy, szkoły macierzystej.
- Dyrektor Centrum może stosować wobec młodocianych następujące rodzaje kar:
- upomnienie dyrektora Centrum,
- upomnienie dyrektora Centrum wobec pozostałych młodocianych pracowników,
- powiadomienie o upomnieniu dyrektora szkoły macierzystej,
- naganę dyrektora Centrum z ostrzeżeniem skreślenia z listy młodocianych pracowników dokształcających się w Centrum,
- skreślenie z listy uczniów – dotyczy uczniów pełnoletnich.
- Na podstawie uchwały rady pedagogicznej, dyrektor Centrum może skreślić pełnoletniego ucznia z listy, gdy ten:
- umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu innego młodocianego lub innej osoby,
- wchodzi w kolizję z prawem,
- stale narusza postanowienia statutu Centrum.
§ 111
- Pracownicy młodociani dokształcający się na turnusach mogą być zakwaterowani w internacie Zespołu Szkół Nr 1 im. K. Wielkiego w Mińsku Mazowieckim oraz w innych internatach na terenie Mińska Mazowieckiego.
- Koszty pobytu w internacie i wyżywienia ponosi młodociany pracownik.
2.2. Rekrutacja pracowników młodocianych oraz współpraca z podmiotami zlecającymi dokształcanie
§ 112
Na turnus dokształcania młodocianych przyjmuje się:
- młodocianych pracowników będących uczniami oddziałów wielozawodowych szkół branżowych, skierowanych do Centrum przez szkoły macierzyste,
- młodocianych pracowników, którzy nie uczą się w szkołach branżowych, skierowanych przez pracodawców.
§ 113
- Przyjęcie na turnus następuje na podstawie skierowania zawierającego:
- imię i nazwisko młodocianego pracownika oraz datę i miejsce jego urodzenia,
- numer PESEL młodocianego pracownika,
- nazwę szkoły lub pracodawcy kierujących młodocianego pracownika na turnus dokształcania teoretycznego,
- nazwę i symbol cyfrowy zawodu oraz zakres dokształcania teoretycznego.
- Centrum informuje kierującego o istotnych zdarzeniach związanych z pobytem młodocianego pracownika w Centrum w celu wykorzystania tych informacji w bieżącej pracy dydaktycznej i wychowawczej.
- Koszty związane z realizacją programu edukacyjnego pokrywane są przez szkołę lub pracodawcę kierujących młodocianych pracowników na dokształcanie teoretyczne na podstawie umowy zawartej pomiędzy kierującym a Centrum lub na podstawie porozumienia pomiędzy organem prowadzącym szkołę macierzystą a organem prowadzącym Centrum .
2.3. Nauczyciele turnusów
§ 114
- Zakres zadań nauczycieli realizujących zadania dydaktyczno-wychowawcze na turnusach dokształcania teoretycznego młodocianych obejmuje:
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo młodocianych w trakcie zajęć i w czasie przerw międzylekcyjnych,
- prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
- dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt,
- bezstronność i obiektywizm w ocenie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich młodocianych,
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.
- Nauczyciel zobowiązany jest w szczególności do:
- zapoznania młodocianych z zakresem wymagań i zasadami oceniania na zajęciach realizowanych w trakcie turnusu,
- realizowania zajęć dydaktycznych zgodnie z obowiązującym programem i planem nauczania,
- bieżącego wypełniania dziennika,
- systematycznego, jawnego i obiektywnego oceniania wiedzy młodocianych pracowników zgodnie z obowiązującymi zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania,
- uczestniczenia w posiedzeniach rady pedagogicznej i realizowania jej uchwał,
- sprawowania dyżurów w czasie przerw międzylekcyjnych, zgodnie z planem dyżurów.
Rozdział 3. Kwalifikacyjne kursy zawodowe
3.1 Postanowienia ogólne
§ 115
- Kwalifikacyjny kurs zawodowy, to kurs będący pozaszkolną formą kształcenia ustawicznego, którego program nauczania uwzględnia podstawę programową kształcenia w zawodach, w zakresie jednej kwalifikacji, którego ukończenie umożliwia przystąpienie do egzaminu zawodowego.
- Ukończenie kwalifikacyjnego kursu zawodowego umożliwia przystąpienie do egzaminu zawodowego przeprowadzonego na warunkach i w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie ustawy o systemie oświaty.
3.2 Organizacja kwalifikacyjnych kursów zawodowych
§ 116
- Podmiotem organizującym kwalifikacyjne kursy zawodowe jest Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mińsku Mazowieckim
- Tryb i częstotliwość zajęć, czas trwania oraz termin rozpoczęcia i zakończenia zajęć na kursie ustala Dyrektor Centrum.
- Kształcenie na kwalifikacyjnym kursie zawodowym odbywa się w oparciu o program nauczania dopuszczony przez Dyrektora Centrum. Program nauczania może mieć układ modułowy lub przedmiotowy.
- Zajęcia na kursie mogą odbywać się w formie stacjonarnej – przez trzy lub cztery dni w tygodniu lub zaocznej – co dwa tygodnie przez dwa dni, a w uzasadnionych przypadkach – co tydzień przez dwa dni.
- Minimalna liczba godzin kształcenia na kursie jest równa minimalnej liczbie godzin kształcenia zawodowego określonej w podstawie programowej kształcenia w zawodach dla danej kwalifikacji. W przypadku kwalifikacyjnego kursu zawodowego prowadzonego w formie zaocznej minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego nie może być mniejsza niż 65% minimalnej liczby godzin kształcenia zawodowego określonej w podstawie programowej kształcenia w zawodach dla danej kwalifikacji.
- Kwalifikacyjne kursy zawodowe w Centrum mogą być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Centrum, prowadząc kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zapewnia:
- dostęp do oprogramowania, które umożliwia synchroniczną i asynchroniczną interakcję między słuchaczami lub uczestnikami a osobami prowadzącymi zajęcia,
- materiały dydaktyczne przygotowane w formie dostosowanej do kształcenia prowadzonego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,
- bieżącą kontrolę postępów w nauce słuchaczy, weryfikację ich wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, w formie i terminach ustalonych przez podmiot prowadzący kształcenie,
- bieżącą kontrolę aktywności osób prowadzących zajęcia.
- Centrum organizuje szkolenie dla słuchaczy lub uczestników przed rozpoczęciem zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Wymiar godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość określa dyrektor Centrum.
- Zaliczenie kształcenia prowadzonego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nie może się odbywać się z wykorzystaniem tych metod i technik.
- Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego przy organizacji kwalifikacyjnych kursów zawodowych współpracuje z:
- pracodawcami w zakresie:
- organizacji i prowadzenia kształcenia praktycznego,
- przygotowania oferty kształcenia w formach pozaszkolnych, zgodnej z oczekiwaniami pracodawców,
- kształcenia ustawicznego pracowników,
- urzędami pracy w zakresie szkolenia osób zarejestrowanych w tych urzędach,
- szkołami ponadpodstawowymi, dla których organem prowadzącym jest Powiat Miński,
- innymi podmiotami prowadzącymi kształcenie ustawiczne w zakresie zadań statutowych.
- pracodawcami w zakresie:
3.3 Obowiązki organizatora kwalifikacyjnych kursów zawodowych
§ 117
- Osobą odpowiedzialną za organizację i przeprowadzenie kursu jest Dyrektor Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mińsku Mazowieckim.
- Centrum, jako organizator kursu zapewnia:
- kadrę dydaktyczną, posiadającą wymagane kwalifikacje,
- odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia,
- bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki,
- warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osobom niepełnosprawnym,
- nadzór służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia.
- Do szczególnych obowiązków Dyrektora Centrum należy:
- dopuszczenie do realizacji programu nauczania na kursie na wniosek zespołu przedmiotowego,
- zapewnienie należytego poziomu nauczania na kursie,
- wybór odpowiedniej kadry dydaktycznej prowadzącej zajęcia na kursie,
- prowadzenie nadzoru pedagogicznego służącego podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia,
- obowiązkowe poinformowanie OKE o rozpoczęciu kształcenia na kursie w terminie 14 dni od daty rozpoczęcia kształcenia. Informacja powinna zawierać:
- oznaczenie podmiotu prowadzącego kwalifikacyjny kurs zawodowy,
- nazwę i symbol cyfrowy zawodu, zgodnie z kwalifikacją zawodów szkolnictwa zawodowego oraz nazwę i oznaczenie kwalifikacji, zgodnie z podstawą programową nauczania w zawodach, w zakresie której jest prowadzone kształcenie,
- termin rozpoczęcia i zakończenia kursu,
- wykaz słuchaczy kursu, zawierający imię i nazwisko datę i miejsce urodzenia oraz numer PESEL słuchacza, a w przypadku słuchacza, który nie posiada numeru PESEL – numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość.
- zapoznanie słuchaczy z programem nauczania i harmonogramem zajęć,
- dbałość o prawidłowe prowadzenie dokumentacji na kursie zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- zapewnienie słuchaczom bezpiecznych i higienicznych warunków kształcenia.
3.4 Kadra dydaktyczna
§ 118
- Kadra dydaktyczna prowadząca zajęcia na kursie posiada kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonego kształcenia na kursie.
- Do obowiązków kadry dydaktycznej należy w szczególności:
- prowadzenie pracy dydaktycznej ze słuchaczami na kursie w oparciu o program nauczania dopuszczony do realizacji przez Dyrektora CKZiU,
- stosowanie ustalonych form zaliczenia poszczególnych przedmiotów/jednostek modułowych wyodrębnionych w programie nauczania kursu,
- stosowanie ustalonych zasad i kryteriów oceniania,
- własny dobór pomocy dydaktycznych stosowanych podczas procesu kształcenia oraz utrzymywanie ich w należytym stanie,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu kształcenia.
3.5 Słuchacze kwalifikacyjnych kursów zawodowych
§ 119
- Słuchaczami kursu mogą zostać osoby dorosłe (które ukończyły 18 lat):
- absolwenci wszystkich typów szkół zainteresowani zdobywaniem kwalifikacji zawodowych,
- absolwenci studiów wyższych, dla których zdobyty zawód nie daje miejsca na rynku pracy,
- osoby dorosłe, pracujące w danym zawodzie, chcące nabyć lub zaktualizować wiedzę i umiejętności zawodowe wymagane przez pracodawcę,
- słuchacze liceów ogólnokształcących dla dorosłych, którzy znajdą czas na równoległe zdobywanie kwalifikacji zawodowych.
- Słuchacze kwalifikacyjnych kursów zawodowych muszą spełniać szczególne uwarunkowania lub ograniczenia związane z kształceniem w danym zawodzie, o ile zostały one określone w rozporządzeniu w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego dotyczące np. posiadania prawa jazdy, wykształcenia średniego, stopnia niepełnosprawności. Dla poszczególnych kursów uwarunkowania te są określone w programach nauczania.
- Osoby chętne do uczestnictwa w kwalifikacyjnym kursie zawodowym wypełniają wniosek o przyjęcie na kwalifikacyjny kurs zawodowy i składają go do dyrektora Centrum w formie pisemnej.
§ 120
- Rekrutacja słuchaczy na kwalifikacyjne kursy zawodowe (KKZ) prowadzana jest według następujących zasad:
- o przyjęcie na kwalifikacyjne kursy zawodowe w Centrum mogą ubiegać się osoby, które ukończyły 18 lat;
- rekrutacja przeprowadzana jest w ciągu całego roku szkolnego;
- w celu przeprowadzenia rekrutacji na KKZ dyrektor Centrum wyznacza pracownika odpowiedzialnego za udzielanie informacji, przyjmowanie zgłoszeń od kandydatów i kontakty z kandydatami na KKZ;
- W przypadku, gdy liczba chętnych na KKZ jest większa niż liczba miejsc na kursie Centrum przeprowadza postępowanie rekrutacyjne na KKZ biorąc pod uwagę następujące kryteria:
- na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego przyjmuje się kandydatów, którzy nie posiadają żadnych kwalifikacji zawodowych;
- na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę kryteria dotyczące kandydata pełnoletniego wymienione w Ustawie z 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. 1991 Nr 95 poz. 425) z późniejszymi zmianami, tj.:
- wielodzietność rodziny kandydata,
- niepełnosprawność kandydata,
- niepełnosprawność dziecka kandydata,
- niepełnosprawność innej osoby bliskiej, nad którą kandydat sprawuje opiekę,
- samotne wychowywanie dziecka przez kandydata;
- na trzecim etapie postępowania rekrutacyjnego przyjmuje się kandydatów wg kolejności zgłoszeń.
- Do wniosku o przyjęcie na KKZ dołącza się:
- zgodę na przetwarzanie danych osobowych,
- zaświadczenie od lekarza medycyny pracy zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w danym zawodzie, gdzie w trakcie realizacji praktycznej nauki zawodu występuje narażenie na działanie czynników szkodliwych, niebezpiecznych lub uciążliwych dla zdrowia,
- 1 fotografię do identyfikatora słuchacza Centrum.
- dokumenty potwierdzające spełnianie przez kandydata kryteriów o których mowa w ust. 2 pkt 2, tj.:
- oświadczenie o nieposiadaniu żadnych kwalifikacji zawodowych przez kandydata,
- oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata,
- orzeczenie o niepełnosprawności,
- prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu wraz z oświadczeniem o samotnym wychowywaniu dziecka
- Do przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego dyrektor powołuje komisję kwalifikacyjną, na której czele stoi wicedyrektor ds. kształcenia zawodowego.
- Z postępowania kwalifikacyjnego sporządza się protokół.
- Po zakończeniu postępowania kwalifikacyjnego ustala się i ogłasza listy kandydatów przyjętych na KKZ.
- Osoby nie zakwalifikowane wpisuje się na listę rezerwową.
- Wyjątkowe przypadki, w jakich osoba, która ukończyła ośmioletnią szkołę podstawową, a nie ukończyła 18 roku życia, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy, określa rozporządzenie MEN w sprawie przypadków, w jakich do publicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 albo 15 lat, oraz przypadków, w jakich osoba, która ukończyła ośmioletnią szkołę podstawową, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy.
3.6 Prawa i obowiązki słuchacza kursu
§121
- Słuchacz uczestniczący w kwalifikacyjnym kursie zawodowym ma prawo do:
- zapoznania się z regulaminem organizacji kursów, programem nauczania i harmonogramem zajęć na kursie,
- pełnego korzystania ze wszystkich form kształcenia na kursie zgodnie z programem nauczania,
- oceny postępów w nauce,
- poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych, koleżeńskich oraz poszanowania własnej prywatności,
- przedstawiania Dyrektorowi Centrum swoich opinii i uwag dotyczących organizacji procesu kształcenia na kursie.
- Słuchacz uczestniczący w kwalifikacyjnym kursie zawodowym ma obowiązek:
- przestrzegać regulamin kursu,
- uczęszczać na zajęcia zgodnie z harmonogramem kursu,
- usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach,
- uzyskać oceny końcowe z poszczególnych przedmiotów/jednostek modułowych kursu,
- okazywać szacunek innym słuchaczom i kadrze dydaktycznej, dbać o kulturę osobistą,
- szanować mienie Centrum i naprawiać wyrządzone przez siebie szkody,
- przestrzegać przepisy bhp podczas zajęć i przerw.
- Kadra dydaktyczna i słuchacze współpracują ze sobą w oparciu o zasadę wzajemnego szacunku i uznania prawa jednostki do posiadania własnych przekonań.
3.7 Dokumentacja przebiegu nauczania
§122
- Centrum prowadzi dokumentację kwalifikacyjnych kursów zawodowych. Dokumentacja obejmuje:
- program nauczania,
- dziennik zajęć,
- harmonogram zajęć,
- protokół z przeprowadzonego zaliczenia,
- ewidencję wydanych zaświadczeń.
- Kształcenie na kwalifikacyjnym kursie zawodowym prowadzi się w oparciu o program nauczania, który zawiera:
- nazwę formy kształcenia,
- czas trwania, liczbę godzin kształcenia i sposób jego organizacji,
- wymagania wstępne dla uczestników, które uwzględniają także szczególne uwarunkowania lub ograniczenia związane z kształceniem w danym zawodzie określone w przepisach w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego,
- cele kształcenia i sposoby ich osiągania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy słuchaczy, w zależności od ich potrzeb i możliwości,
- plan nauczania określający nazwę zajęć oraz ich wymiar,
- treści nauczania w zakresie poszczególnych zajęć,
- opis efektów kształcenia,
- wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych,
- sposób i formę zaliczenia.
- W dzienniku zajęć odnotowuje się obecność słuchaczy kursu i wpisuje się:
- imiona i nazwiska słuchaczy kursu,
- liczbę godzin zajęć,
- tematy zajęć.
- Harmonogram zajęć określa datę rozpoczęcia i zakończenia zajęć na kursie oraz terminy realizacji poszczególnych zajęć.
- Z przeprowadzonego zaliczenia sporządza się protokół zawierający:
- imiona i nazwiska nauczycieli powołanych przez Dyrektora CKZiU do przeprowadzenia zaliczenia na kursie,
- termin zaliczenia,
- imiona i nazwiska słuchaczy przystępujących do zaliczenia,
- wynik zaliczenia oraz ocenę ostateczną,
- podpisy nauczycieli przeprowadzających zaliczenie,
- do protokołu dołącza się pisemne prace słuchaczy.
- Ewidencja wydanych zaświadczeń zawiera:
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL osoby, której wydano zaświadczenie, a w przypadku osoby, która nie posiada numeru PESEL – numer dokumentu potwierdzającego tożsamość,
- datę wydania zaświadczenia,
- numer zaświadczenia,
- potwierdzenie odbioru zaświadczenia.
3.8 Warunki i zasady oceniania na kursie
§123
- Na kursie obowiązuje wewnętrzny system ocenienia, obejmujący zasady i tryb uzyskiwania ocen:
- ocen bieżących (cząstkowych),
- ocen końcowych z poszczególnych przedmiotów/jednostek modułowych,
- oceny ostatecznej ustalonej przez komisję powołaną przez Dyrektora CKZiU do przeprowadzenia zaliczenia na kursie.
- Oceny bieżące, końcowe z poszczególnych przedmiotów/jednostek modułowych oraz ocenę ostateczną ustala się w stopniach wg następującej skali: celujący 6 cel / bardzo dobry 5 bdb / dobry 4 db / dostateczny 3 dst / dopuszczający 2 dop / niedostateczny 1 ndst.
- Oceny bieżące wystawiane są przez nauczycieli prowadzących zajęcia na podstawie np. testów, sprawdzianów, obserwacji pracy słuchaczy, oceny rezultatów i przebiegu wykonywania zadań praktycznych.
- Ocenę końcową z przedmiotu/jednostki modułowej ustala nauczyciel uczący na podstawie przynajmniej trzech ocen bieżących lub po przeprowadzeniu testu (sprawdzianu) w formie pisemnej z całego zakresu materiału danego przedmiotu/jednostki modułowej.
- Ocenę ostateczną ustala komisja powołana przez Dyrektora CKZiU do przeprowadzenia zaliczenia na kursie.
- Oceny bieżące i końcowe wpisywane są do dziennika zajęć, natomiast ocena ostateczna wpisana jest do protokołu z przeprowadzonego zaliczenia.
- Zaliczenie kursu przeprowadza się w formie pisemnej. Zaliczenie składa się z części teoretycznej i części praktycznej. Czas na przeprowadzenie zaliczenia wynosi 3 godziny lekcyjne.
- Zadania do przeprowadzenia zaliczenia przygotowują nauczyciele, wchodzący w skład komisji powołanej przez Dyrektora CKZiU do przeprowadzenia zaliczenia na kursie.
- Dyrektor CKZiU wskazuje przewodniczącego komisji do przeprowadzenia zaliczenia. Przewodniczący kieruje pracą komisji i jest odpowiedzialny za prawidłowy przebieg zaliczenia oraz sporządzenie protokołu z zaliczenia.
- Przeliczenia liczby punktów uzyskanych z zaliczenia kursu na stopnie dokonuje się w następujący sposób:
- stopień celujący (6) – 100 % punktów,
- stopnień bardzo dobry (5) – od 90% do 99% punktów,
- stopień dobry (4) – od 75% do 89% punktów,
- stopień dostateczny (3) – od 50% do 74% punktów,
- stopień dopuszczający (2) – od 30% do 49% punktów,
- stopień niedostateczny (1) – poniżej 30% punktów.
- Kadra dydaktyczna jest zobowiązana do opracowania zestawu wymagań edukacyjnych dotyczących oceniania bieżącego oraz uzyskiwania ocen końcowych z poszczególnych przedmiotów/jednostek modułowych, a także do zapoznania z tymi wymaganiami słuchaczy. Informacje o wymaganiach przekazane zostaną słuchaczom na pierwszych zajęciach z danego przedmiotu/ jednostki modułowej. Fakt zapoznania z wymaganiami potwierdzony będzie wpisem w dzienniku zajęć.
- Oceny bieżące, końcowe i ocenę ostateczną ustala się biorąc pod uwagę:
- zapamiętanie wiadomości (znajomość faktów, znajomość terminologii, umiejętność użycia algorytmów),
- rozumienie wiadomości (znajomość pojęć, reguł, zasad, umiejętność śledzenia rozumowania, umiejętność odczytania i zinterpretowania problemu),
- umiejętność stosowania wiadomości w sytuacjach typowych (rozwiązywanie zadań schematycznych, dokonywanie porównań, analizowanie danych),
- umiejętność stosowania wiadomości w sytuacjach problemowych (rozwiązywanie zadań nieschematycznych, wykrywanie zależności, dokonywanie i uzasadnianie uogólnień).
- Oceny są jawne dla słuchacza; na jego prośbę ocena powinna być uzasadniona.
- Słuchacz nieobecny w dniu ustalania przez nauczyciela oceny końcowej z zajęć ma obowiązek ustalić z nauczycielem indywidualny termin zaliczenia i w ciągu 2 tygodni uzyskać ocenę końcową.
3.9 Praktyka zawodowa
§124
- W przypadku, gdy kwalifikacyjny kurs zawodowy kształci w zawodzie, w którym wymagana jest praktyka zawodowa, słuchacze są zobowiązani odbyć praktykę w wymiarze określonym w podstawie programowej w czasie trwania kształcenia na kwalifikacyjnym kursie zawodowym.
- Miejsce odbywania praktyki wybierają słuchacze, kierując się profilem i zakresem działalności pracodawcy oraz programem praktyki zawodowej.
- Podstawą odbywania praktyki zawodowej jest umowa o praktykę zawodową, zawierana pomiędzy Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mińsku Mazowieckim a zakładem pracy przyjmującym słuchaczy na praktykę. Umowy o praktykę zawodową podpisuje Dyrektor CKZiU lub upoważniony wicedyrektor.
- Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, w ramach współpracy z pracodawcami, może zawierać zbiorcze umowy o praktykę zawodową dla słuchaczy.
- Słuchacze kursu odbywają praktykę zawodową w dowolnym terminie, w czasie trwania kształcenia na kwalifikacyjnym kursie zawodowym.
- Ocenę z praktyki zawodowej ustala podmiot, u którego słuchacz realizuje praktykę.
- Dyrektor Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego zwalnia słuchacza z obowiązku odbywania praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne lub praktyka zawodowa) w całości, jeżeli przedłoży on:
- uzyskane przed rozpoczęciem kształcenia na kursie świadectwo uzyskania tytułu zawodowego, lub świadectwo czeladnika albo dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie lub dyplom mistrza – w zawodzie, w którym się kształci,
- zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki w danym zawodzie.
- Dyrektor Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego może zwolnić słuchacza z obowiązku odbywania praktycznej nauki zawodu w części, jeżeli przedłoży on:
- uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole świadectwo uzyskania tytułu zawodowego, lub świadectwo czeladnika albo dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie lub dyplom mistrza – w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci,
- zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu, przewidzianemu dla danego zawodu wchodzącego w zakres zawodu, w którym się kształci,
- zaświadczenie wydane przez pracodawcę potwierdzające zatrudnienie w zawodzie, w którym się kształci lub w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci.
- Słuchacz ubiegający się o zwolnienie z praktyki zawodowej składa podanie oraz odpowiednie zaświadczenie, świadectwo lub dyplom do Dyrektora Centrum po rozpoczęciu kształcenia na kwalifikacyjnym kursie zawodowym.
- Słuchacz, który został zwolniony w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu, jest obowiązany uzupełnić pozostałą część praktycznej nauki zawodu zgodnie z planem i programem nauczania dla zawodu, w którym się kształci.
- Decyzja Dyrektora o zwolnieniu w całości lub w części z odbywania praktyki zawodowej jest zapisywana na podaniu słuchacza. Rozpatrzone podanie dołączane jest do dokumentacji przebiegu nauczania na kursie. Informacja o zwolnieniu z praktyki zawodowej jest wpisywana do dziennika zajęć kursu.
3.10 Warunki i zasady zwolnienia słuchaczy z zajęć określonych w programie kursu
§125
- Osoba podejmująca kształcenie na kwalifikacyjnym kursie zawodowym posiadająca:
- dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe lub inny równorzędny,
- świadectwo uzyskania tytułu zawodowego, dyplom uzyskania tytułu mistrza lub inny równorzędny,
- świadectwo czeladnicze lub dyplom mistrzowski,
- świadectwo ukończenia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe,
- świadectwo ukończenia liceum profilowanego,
- świadectwo potwierdzające kwalifikacje w zawodzie,
- zaświadczenie o ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego,
- Osoba, która posiada zaświadczenie o ukończeniu kursu umiejętności zawodowych jest zwalniana, na swój wniosek złożony Dyrektorowi CKZiU, z zajęć dotyczących efektów kształcenia zrealizowanych na tym kursie umiejętności zawodowych.
3.11 Ukończenie kursu
§126
- Warunkiem ukończenia kursu przez słuchacza jest uzyskanie:
- pozytywnych ocen końcowych z poszczególnych przedmiotów/jednostek modułowych wystawione przez nauczycieli oraz
- pozytywnej oceny ostatecznej z zaliczenia końcowego.
- Słuchacz, który ukończył kurs otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego.