Dział VII. Warunki i sposób wewnątrzszkolnego oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
Rozdział 1. Postanowienia Ogólne
§ 45
- Zadaniem wewnątrzszkolnego oceniania jest zapewnienie rzetelnego, jawnego i obiektywnego oceniania wspierającego rozwój ucznia i słuchacza, uwzględniającego indywidualne cechy psychofizyczne oraz pełniącego funkcję informacyjną, diagnostyczną i motywacyjną.
- Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych uczniów i słuchaczy polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez uczniów i słuchaczy wiadomości i umiejętności w stosunku do:
- wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
- wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania (uczniowie) według skali i w formach przyjętych w Centrum;
- przeprowadzanie egzaminów semestralnych, klasyfikacyjnych oraz poprawkowych,
- ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania (uczniowie), według skali ocen,
- ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania (uczniowie);
- ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia oraz słuchacza niepełnoletniego w nauce,
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- poinformowanie ucznia/słuchacza o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
- pomoc uczniowi/słuchaczowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- motywowanie ucznia/słuchacza do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
- dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia/słuchacza,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej
- Przyjęty system oceniania przyczynia się do:
- wspierania szkolnej kariery ucznia/słuchacza,
- podnoszenia motywacji uczniów/słuchaczy do uczenia się,
- wdrażania uczniów/słuchaczy do samokształcenia i samooceny,
- podnoszenia jakości pracy Centrum i nauczycieli.
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują słuchaczy/uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych (semestralnych) i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów/słuchaczy,
- warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana semestralnej/rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
- Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia/słuchacza.
- Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia i słuchacza:
- posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym,
- posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia,
- posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii.
Rozdział 2. Warunki i sposób wewnątrzszkolnego oceniania i klasyfikowania uczniów w ramach zajęć praktycznych
2.1. Postanowienia ogólne
§ 46
- Uczniowie kierowani do Centrum, przez szkołę macierzystą na zajęcia praktyczne, mają prawo do realizacji zajęć praktycznych w warunkach zapewniających im bezpieczeństwo i optymalne wykorzystanie czasu zajęć.
- Zajęcia praktyczne realizowane w Centrum prowadzone są w systemie pracowniano-laboratoryjnym i warsztatowo-produkcyjnym.
- Centrum prowadzi dla każdej grupy zajęciowej dziennik zajęć.
- Uczniowie realizujący w Centrum zajęcia praktyczne przechodzą poszczególne działy, zgodnie z “Planami przejść uczniów przez działy Centrum”.
- Warunkiem dopuszczenia ucznia do zajęć na pracowni Centrum jest odbycie przeszkolenia z zakresu przepisów bhp, obowiązujących w danej pracowni.
- Nauczyciele zobowiązani są na pierwszych zajęciach praktycznych przeszkolić wszystkich uczniów z zakresu przepisów bhp obowiązujących w danej pracowni.
- W przypadku nieobecności ucznia na pierwszych zajęciach, przeszkolenie z zakresu bhp nauczyciel przeprowadzi na najbliższych zajęciach, na których uczeń będzie obecny.
- Uczniowie po przeszkoleniu z zakresu bhp, podpisują zobowiązanie o przestrzeganiu bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach w danej pracowni w Centrum.
- Uczeń nie jest dopuszczony do zajęć praktycznych na pracowni w przypadku braku odzieży ochronnej. Przez czas trwania zajęć nauczyciel organizuje uczniowi pracę o charakterze samokształceniowym, pod koniec zajęć sprawdza stopień opanowania żądanych wiadomości.
§ 47
- Celem zajęć praktycznych jest nabycie przez ucznia wiadomości i umiejętności, a także przyswojenie postaw i zachowań niezbędnych w późniejszym wykonywaniu zawodu.
- Cykl kształcenia w Centrum ma spowodować, że uczeń potrafi:
- realizować treści i cele wynikające z programu nauczania,
- czytać instrukcje, interpretować rysunki techniczne oraz schematy,
- zaplanować przebieg i sposób wykonania swojej pracy,
- posługiwać się instrukcjami użytkowania, tablicami, obliczać i dobierać parametry,
- posługiwać się podstawowymi narzędziami pomiarowymi i oceniać wyniki pomiarów,
- dobierać odpowiednie narzędzia i je nazywać,
- wykonywać podstawowe operacje,
- posługiwać się elektronarzędziami,
- dobierać środki ochrony osobistej do rodzaju i zakresu wykonywanych zadań,
- stosować zasady bezpiecznej i higienicznej pracy, ochrony przeciwpożarowej i środowiska naturalnego,
- zaprezentować wykonaną przez siebie pracę i ocenić jej jakość,
- podać zasady udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach (oparzenia, omdlenia, skaleczenia)
2.2 Podstawowe zasady oceniania
§ 48
- Uczeń w trakcie nauki w Centrum otrzymuje oceny:
- bieżące,
- klasyfikacyjne:
- śródroczne i roczne,
- końcowe
- Oceny cząstkowe oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący – 6
- stopień bardzo dobry – 5
- stopień dobry – 4
- stopień dostateczny – 3
- stopień dopuszczający – 2
- stopień niedostateczny – 1
- Ustala się następujące skróty do obowiązującej skali ocen:
- stopień celujący – cel
- stopień bardzo dobry – bdb
- stopień dobry – db
- stopień dostateczny – dst
- stopień dopuszczający – dop
- stopień niedostateczny – ndst
- Skróty ocen mogą być stosowane w:
- dziennikach lekcyjnych,
- protokołach egzaminów
§ 49
- Ustala się następujące ogólne kryteria ocen:
- stopień celujący otrzymuje uczeń, który opanował co najmniej jeden z warunków:
- posiadał wiedzę na ponadpodstawowym – wykraczającym poziomie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania; samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych wynikających z programu nauczania; proponuje rozwiązania nietypowe; rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania, najwyżej jednak należy cenić umiejętności samodzielnego myślenia, stosowania zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej do rozwiązywania zadań praktycznych i rozwiązywania problemów (trudności z wykonaniem jakiejś operacji – czynności),
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, kwalifikując się do finału na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym
- stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę i umiejętności na ponadpodstawowym – dopełniającym poziomie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania oraz sprawnie posługuje się zdobytymi umiejętnościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
- stopień dobry otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności na ponadpodstawowym – rozszerzającym poziomie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania oraz poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub i praktyczne.
- stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności na podstawowym poziomie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania oraz rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub i praktyczne o średnim stopniu trudności.
- stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności na koniecznym poziomie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania oraz rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności.
- stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności na koniecznym poziomie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania, a braki w osiągnięciach edukacyjnych słuchacza uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z zajęć oraz nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
- stopień celujący otrzymuje uczeń, który opanował co najmniej jeden z warunków:
§ 50
Uczeń z zajęć praktycznych otrzymuje oceny za:
- planowanie działań,
- organizację stanowiska pracy,
- prezentację wykonanego zadania,
- odpowiedzi ustne,
- prowadzenie dzienniczków zajęć praktycznych,
- jakość wykonywania pracy,
- umiejętność pracy zespołowej,
- sprawdzian i test pisemny,
- przestrzeganie zasad i przepisów BHP,
- wykonanie czynności manualnych,
- wykonanie operacji technologicznych,
- poprawność wykonania operacji,
- właściwe posługiwanie się narzędziami i przyrządami (dokładność wymiarowa),
- znajomość stosowanych surowców i materiałów pomocniczych,
- posługiwania się dokumentacją techniczną itp.,
- estetykę wykonania danego detalu.
§ 51
Obowiązują następujące formy sprawdzania wiedzy i umiejętności:
- formy ustne: odpowiedź, prezentacja wykonanego zadania praktycznego,
- formy pisemne: sprawdzian, zadanie domowe,
- formy praktyczne: ćwiczenia, wykonanie zadania na stanowisku.
§ 52
W ramach bieżącego oceniania:
- uczeń powinien w ciągu semestru uzyskać co najmniej trzy oceny cząstkowe, z różnych form sprawdzania umiejętności,
- niedostateczną ocenę cząstkową uczeń może poprawić w trybie ustalonym z nauczycielem.
§ 53
- Oceny są jawne dla uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów).
- Sprawdzone i ocenione prace pisemne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu w obecności nauczyciela.
- Dokumentację ze sprawdzianów praktycznych i pisemnych przechowuje nauczyciel do 1 września następnego roku szkolnego.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić – w formie pisemnej.
- Oceny bieżące są wystawiane według skali określonej w § 48 ust.2. Dopuszcza się wystawianie ocen ze znakiem “+” lub “-“.
- Ocenianie bieżące odbywa się podczas zajęć edukacyjnych.
§ 54
- Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną na semestr ma prawo do uzupełnienia wiedzy i umiejętności w terminie i na warunkach uzgodnionych z nauczycielem
- W przypadku wystawienia oceny bieżącej niedostatecznej z zajęć praktycznych uczeń zobowiązany jest w terminie do 14 dni, zgłosić się do nauczyciela prowadzącego zajęcia w celu ustalenia sposobu opanowania wiadomości i umiejętności wynikających z tematu.
- Ocenę końcową z zajęć praktycznych odbytych w danej pracowni ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne.
- W przypadku nieobecności ucznia na zajęciach praktycznych lub niezrealizowania określonego ćwiczenia praktycznego, uczeń zobowiązany jest uzgodnić z nauczycielem prowadzącym sposób uzupełnienia wiadomości i umiejętności wynikających z tematu.
- Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponad wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną.
- W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć praktycznych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się “nieklasyfikowany” lub “nieklasyfikowana”.
§ 55
- Wychowawca grupy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania.
- Ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie cyklu kształcenia w danym zawodzie.
§ 56
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- frekwencję na zajęciach,
- postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne i kulturalne zachowanie w Centrum i poza nim;
- okazywanie szacunku innym osobom.
§ 57
- Oceny klasyfikacyjne z zachowania ustala się według następującej skali:
- wzorowe,
- bardzo dobre,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie,
- naganne.
- Ustala się następujące ogólne kryteria ocen:
- ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- wzorowo wypełnia wszystkie obowiązki ucznia;
- okazuje konkretną pomoc innym uczniom;
- bierze udział w konkursach i olimpiadach organizowanych przez szkołę;
- wykonuje z własnej inicjatywy różne prace na rzecz szkoły i środowiska;
- wyróżnia się kulturą osobistą wobec pracowników szkoły, uczniów, a także w swoim otoczeniu.
- ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- bez zastrzeżeń wypełnia wszystkie obowiązki ucznia;
- chętnie i aktywnie uczestniczy w przygotowaniu i przeprowadzeniu imprez/uroczystości organizowanych przez szkołę;
- jego zachowanie wobec kolegów, nauczycieli i innych osób cechuje kultura;
- szanuje mienie szkolne i społeczne oraz mienie kolegów;
- dba o swoje zdrowie i higienę.
- ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- bez zastrzeżeń wypełnia podstawowe obowiązki ucznia;
- wykazuje się kulturą osobistą wobec kolegów, nauczycieli i innych osób;
- dba o swoje zdrowie i higienę,
- dba o mienie własne, kolegów i szkoły.
- ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
- zadowalająco wywiązuje się z obowiązków szkolnych;
- cechuje go kultura osobista wobec osób dorosłych i kolegów;
- nie ulega nałogom i nie namawia do nich kolegów;
- wykazuje chęć współpracy z wychowawcą.
- ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- nie wypełnia podstawowych obowiązków ucznia;
- nie wykazuje zainteresowania osiąganiem pozytywnych wyników w nauce na miarę swoich możliwości;
- wykazuje lekceważący stosunek do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
- spóźnia się i nie usprawiedliwia nieobecności,
- nie przejawia troski o sprzęt szkolny, własność swoją i kolegów.
- ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
- rażąco zaniedbuje podstawowe obowiązki ucznia;
- złośliwie i celowo utrudnia prowadzenie zajęć;
- swoim postępowaniem (np. palenie papierosów, picie alkoholu, bójki, używanie narkotyków) ma wyraźnie negatywny wpływ na pozostałych uczniów;
- celowo niszczy własność kolegów i szkoły;
- często wagaruje;
- podejmowane w stosunku do ucznia przez szkołę środki zaradcze nie przynoszą rezultatów.
- ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- Ustala się % udział nieobecności w proponowanej ocenie z zachowania:
- ocena wzorowa – 0-5 % nieobecności (wyłącznie usprawiedliwionych)
- ocena bardzo dobra – 6-15% nieobecności
- ocena dobra – 16-25% nieobecności
- ocena poprawna – 26-35% nieobecności
- ocena nieodpowiednia – 36-49% nieobecności
- ocena naganna – 50% i więcej nieobecności
- Wychowawca oddziału ma obowiązek poinformowania rodziców/prawnych opiekunów o nieobecności ucznia w szkole przekraczającej 30% liczby godzin przeznaczonych na zajęcia w każdym miesiącu roku szkolnego.
§ 58
- Wychowawca oddziału lub nauczyciel prowadzący zajęcia może usprawiedliwić nieobecności ucznia potwierdzone:
- zaświadczeniem lub zwolnieniem lekarskim,
- pismem urzędowym,
- usprawiedliwieniem od rodziców,
- usprawiedliwieniem ucznia – w przypadku ucznia pełnoletniego.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- Uczeń, który za nieprzestrzeganie statutu Centrum otrzymał regulaminową karę na piśmie (pisemna nagana wychowawcy, pisemna nagana dyrektora) nie może otrzymać oceny zachowania wyższej niż poprawna.
- Roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania jest oceną uwzględniającą zachowanie ucznia w całym roku szkolnym.
- Śródroczne i roczne klasyfikacyjne oceny zachowania uczniów ustala wychowawca klasy wraz z innymi nauczycielami uczącymi ucznia nie później niż 3 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
- Ustalona ocena zachowania ucznia w Centrum nie jest oceną wiążącą w szkole macierzystej ucznia.
2.3 Warunki klasyfikowania i promowania uczniów
§ 59
- Uczeń podlega klasyfikacji:
- śródrocznej i rocznej,
- końcowej
- Klasyfikacja śródroczna lub roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych.
- Na miesiąc przed klasyfikacją śródroczną lub roczną opiekun klasy informuje uczniów i szkołę macierzystą o przewidywanych ocenach niedostatecznych czyniąc stosowny zapis w dzienniku lekcyjnym.
- Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne są zobowiązani do poinformowania uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o przewidzianych ocenach niedostatecznych lub zagrożeniu nieklasyfikowaniem. Informowanie rodziców (prawnych opiekunów) odbywa się w formie listownej i na zebraniach z rodzicami.
- Po odbyciu wszystkich zajęć w pracowni nauczyciel, informuje uczniów i wpisuje w dzienniku lekcyjnym ocenę końcową za zajęcia odbyte w danej pracowni.
- Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne powinny być wystawione na 3 dni przed posiedzeniem rady pedagogicznej
- Ocenę śródroczną lub roczną z praktycznej nauki zawodu ustala na podstawie ocen końcowych z poszczególnych pracowni i wpisuje do dziennika lekcyjnego wychowawca klasy w porozumieniu z nauczycielami pracowni, którzy prowadzili zajęcia edukacyjne.
- Na posiedzeniu klasyfikacyjnym rady pedagogicznej podejmowane są uchwały w sprawie klasyfikacji uczniów z praktycznej nauki zawodu.
- Uczeń może starać się uzyskać wyższą od przewidywanej przez nauczyciela roczną ocenę z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że:
- uczęszczał systematycznie na zajęcia,
- nie opuszczał zajęć w sposób nieusprawiedliwiony.
- Uzyskanie wyższej od przewidywanej oceny następuje poprzez spełnienie wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania wyższej oceny.
- Decyzję o możliwości przystąpienia ucznia do sprawdzianu spełnienia wymagań na wyższą niż przewidywana ocenę roczną, podejmuje Dyrektor w oparciu o pisemny, umotywowany wniosek rodziców (opiekunów) ucznia lub pełnoletniego ucznia oraz opinii nauczyciela uczącego.
- Sprawdzenie spełnienia wymagań edukacyjnych odbywa się w formie zadań praktycznych, które opracowuje nauczyciel danego przedmiotu.
- Sprawdzenie spełnienia wymagań na wyższą niż przewidywana ocenę roczną odbywa się w terminie ustalonym przez Dyrektora w porozumieniu z uczniem lub jego rodzicami bądź prawnymi opiekunami i nauczycielem.
- Termin, w którym uczeń może starać się uzyskać wyższą od przewidywanej przez nauczyciela ocenę z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych mija na 7 dni przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- Sprawdzenia spełnienia przez ucznia wymagań na wyższą od przewidywanej ocenę roczną dokonuje komisja powołana przez Dyrektora.
- W skład komisji wchodzą:
- dyrektor albo wicedyrektor jako przewodniczący,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminator,
- nauczyciel Centrum prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.
- Z prac komisji sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
- skład komisji,
- termin sprawdzianu,
- zadania (pytania) sprawdzające,
- zwięzłą informację o pisemnych i ustnych odpowiedziach ucznia,
- wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
2.4 Tryb i zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego
§ 60
Uczeń może nie być klasyfikowany z zajęć, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach praktycznych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
§ 61
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Uczeń składa podanie o egzamin klasyfikacyjny do dyrektora Centrum.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpi do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora Centrum.
§ 62
Dla ucznia nieklasyfikowanego z powodu usprawiedliwionej nieobecności Centrum organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania, ustalenie śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć praktycznych.
§ 63
Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia przeprowadza komisja, w skład której wchodzą:
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako przewodniczący komisji
- nauczyciel takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
§ 64
- Egzamin klasyfikacyjny z zajęć praktycznych ma formę zadań praktycznych.
- Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
- termin egzaminu,
- imię i nazwisko ucznia,
- zadania egzaminacyjne,
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną,
- Do protokołu dołącza się zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
- W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
§ 65
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w ustalonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
- W przypadku otrzymania z egzaminu klasyfikacyjnego oceny niedostatecznej – uczeń ma prawo do egzaminu poprawkowego.
2.5 Tryb i zasady przeprowadzania sprawdzianu wiadomości i umiejętności
§ 66
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłaszać zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalanie tej oceny.
- Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
§ 67
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, komisja, powołana przez dyrektora Centrum:
- przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia,
- ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami)
- Nauczyciele przedmiotu są zobowiązani opracować i dostarczyć dyrektorowi Centrum, zestawy tematów egzaminacyjnych najpóźniej dwa dni przed egzaminem.
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w § 66.
§ 68
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z zajęć praktycznych, ma formę zadań praktycznych.
§ 69
- Z przeprowadzonego sprawdzianu sporządza się protokół zawierający:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
- termin egzaminu,
- imię i nazwisko ucznia,
- zadania egzaminacyjne,
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną
- Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
§ 70
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
§ 71
- W skład komisji, powołanej do przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności wchodzą:
- dyrektor Centrum lub wicedyrektor Centrum – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
- Nauczyciel może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor Centrum powołuje jako egzaminatora innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
2.6 Tryb i zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego
§ 72
- Uczeń który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. Egzamin poprawkowy ma formę zadań praktycznych.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich, a jeśli zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu – po zakończeniu tych zajęć, nie później jednak niż do końca lutego.
- Nauczyciele uczący ucznia w poszczególnych działach tematycznych są zobowiązani opracować i dostarczyć dyrektorowi Centrum zestawy tematów egzaminacyjnych najpóźniej w ostatnim tygodniu semestralnych lub rocznych zajęć dydaktycznych.
§ 73
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora Centrum.
- W skład komisji wchodzą:
- dyrektor lub wicedyrektor Centrum – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Nauczyciel zajęć edukacyjnych, z których przeprowadzany jest egzamin poprawkowy może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach. Wówczas dyrektor Centrum powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
- Przed egzaminem uczeń potwierdza gotowość do jego przystąpienia przewodniczącemu komisji.
- Na egzamin poprawkowy przeznacza się 180 min .
- Z przygotowanego zestawu kart z zadaniami egzaminacyjnymi zdający wybiera jedną kartę (jeden zestaw pytań). Zmiana karty na inną jest niedozwolona.
§ 74
Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
- termin egzaminu poprawkowego
- imię i nazwisko ucznia,
- zadania egzaminacyjne,
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
§ 75
- W czasie egzaminu zdający zobowiązani są do samodzielnej pracy.
- Zdający, który podczas egzaminu korzysta z niedozwolonych form pomocy lub zakłóca prawidłowy przebieg egzaminu, podlega skreśleniu z listy zdających na mocy decyzji przewodniczącego komisji.
§ 76
Uczeń, który z przyczyn losowych usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora Centrum nie później jednak niż do końca września.
§ 77
Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
Rozdział 3. Warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy w szkole dla dorosłych.
3.1 Postanowienia ogólne
§ 78
Wewnątrzszkolny system oceniania słuchaczy określa zasady oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy w szkołach dla dorosłych, prowadzonych w Centrum w formie zaocznej.
§ 79
- Centrum kieruje samodzielną nauką słuchaczy w szkołach dla dorosłych, ułatwiając im osiągnięcie jak najlepszych wyników nauczania poprzez:
- organizowanie konferencji instruktażowych, konsultacji zbiorowych i indywidualnych,
- działalność dydaktyczną i wychowawczą nauczycieli, którzy:
- realizują zadania dydaktyczne z wykorzystaniem wysokiej jakości metod pracy dydaktycznej,
- udzielają słuchaczom porad w zakresie samokształcenia,
- pomagają w zaopatrzeniu się słuchaczy w podręczniki i inne materiały dydaktyczne,
- aktywizują i motywują słuchaczy do nauki.
- W szkołach zaocznych w Centrum na wszystkich zajęciach edukacyjnych w semestrze organizowane są dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru:
- pierwsza – wprowadzająca do pracy w semestrze,
- druga – przedegzaminacyjna.
- Konferencja wprowadzająca ma charakter informacyjno-organizacyjny. Nauczyciel zapoznaje słuchaczy z programem nauczania przedmiotu, wymaganiami edukacyjnymi oraz metodyką uczenia się przedmiotu.
- Konferencja przedegzaminacyjna organizowana jest na koniec semestru, na ostatnich zajęciach edukacyjnych z danego przedmiotu nauczania. Zadaniem konferencji przedegzaminacyjnej jest:
- zapoznanie słuchaczy z wymaganiami egzaminacyjnymi,
- wskazanie metod samokontroli nabytych wiadomości,
- sprawdzenie stopnia opanowania przez słuchaczy materiału nauczania,
- uporządkowanie wiadomości nabytych przez słuchaczy.
3.2 Ocenianie osiągnięć edukacyjnych słuchaczy
§ 80
- W szkole dla dorosłych słuchacz w trakcie nauki otrzymuje oceny:
- bieżące,
- klasyfikacyjne:
- semestralne,
- końcowe
- Szczegółowe zasady dotyczące oceniania i wymagań edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów formułują nauczyciele uczący danego przedmiotu.
- Wymagania przedmiotowe formułowane są w odniesieniu do podstawy programowej oraz wybranego przez nauczycieli programu nauczania.
§ 81
- Oceny są jawne dla słuchaczy.
- Oceny są jawne dla rodziców (prawnych opiekunów) słuchaczy niepełnoletnich, przyjętych do szkoły dla dorosłych w Centrum.
- Nauczyciel – na wniosek słuchacza lub jego rodziców (prawnych opiekunów) uzasadnia ustaloną ocenę:
- uzasadnienie oceny za pracę kontrolną i pisemną pracę egzaminacyjną polega na odczytaniu słuchaczowi, rodzicom (prawnym opiekunom) pisemnej recenzji ze wskazaniem błędów popełnionych przez słuchacza w danej pracy.
- uzasadnienie oceny z egzaminu ustnego – polega na wskazaniu mocnych i słabych stron odpowiedzi słuchacza oraz poprawności merytorycznej wypowiedzi.
- Na wniosek słuchacza lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione prace pisemne słuchacza oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania słuchacza są udostępniane:
- nauczyciele udostępniają słuchaczom prace kontrolne do wglądu na ostatnich zajęciach edukacyjnych z danego przedmiotu w semestrze,
- nauczyciele udostępniają słuchaczom prace z egzaminu pisemnego do wglądu podczas ustnego egzaminu semestralnego,
- w uzasadnionych przypadkach – na prośbę słuchacza – nauczyciele udostępniają w/w dokumentację w terminie ustalonym ze słuchaczem,
- rodzice (prawni opiekunowie) słuchacza informują nauczyciela o chęci wglądu do pisemnych prac słuchacza,
- nauczyciele udostępniają rodzicom (prawnym opiekunom) prace pisemne słuchacza do wglądu – na terenie szkoły – po uprzednim ustaleniu dnia i godziny.
- W ramach wewnątrzszkolnego oceniania bieżącego ocenie podlegają prace kontrolne wykonywane przez słuchaczy.
- Po zakończeniu sesji egzaminacyjnej nauczyciel zobowiązany jest przekazać uporządkowane i opisane prace kontrolne i egzaminacyjne słuchaczy z poszczególnych semestrów do archiwum szkoły.
- Prace kontrolne przekazywane są do archiwum wyłącznie w formie papierowej.
- Prace kontrolne i egzaminacyjne słuchaczy przechowywane są w archiwum szkoły do czasu ukończenia lub opuszczenia przez nich szkoły.
§ 82
Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
§ 83
- Oceny z prac kontrolnych oraz semestralne oceny klasyfikacyjne ustala się według następującej skali:
- stopień celujący – 6
- stopień bardzo dobry – 5
- stopień dobry – 4
- stopień dostateczny – 3
- stopień dopuszczający – 2
- stopień niedostateczny – 1
- Oceny z prac kontrolnych nauczyciele mogą dodatkowo uzupełniać o system plusów i minusów do obowiązującej skali ocen.
- Ustala się następujące skróty do obowiązującej skali ocen:
- stopień celujący – cel
- stopień bardzo dobry – bdb
- stopień dobry- db
- stopień dostateczny- dst
- stopień dopuszczający – dop
- stopień niedostateczny – ndst
- Skróty ocen określone w ust. 3 mogą być stosowane w:
- dziennikach lekcyjnych,
- protokołach egzaminów: semestralnych, poprawkowych, klasyfikacyjnych
i przeprowadzanych w terminie dodatkowym, - ocenianiu pisemnych prac kontrolnych i egzaminacyjnych słuchaczy.
- Oceny z zajęć edukacyjnych w pełnym brzmieniu są wpisywane w arkuszach ocen, indeksach oraz na świadectwach ukończenia szkoły.
- W szkole dla dorosłych zachowania nie ocenia się.
3.3 Klasyfikowanie słuchaczy
§ 84
- W Centrum słuchacz podlega klasyfikacji:
- semestralnej,
- końcowej.
- Klasyfikacja semestralna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych słuchacza z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w planie nauczania w danym semestrze i ustaleniu semestralnych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć według ustalonej skali.
- Na klasyfikację końcową składają się:
- semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w semestrze programowo najwyższym,
- semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w semestrach programowo niższych.
- Klasyfikacji końcowej dokonuje się w semestrze programowo najwyższym.
- W szkole policealnej ocenę z praktyk zawodowych wystawia instruktor, upoważniony przez kierownika zakładu.
- W szkole policealnej praktyki zawodowe słuchaczy odbywają się zgodnie z planem nauczania.
§ 85
- Słuchacz lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora Centrum, jeśli uznają, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącego trybu ustalana tej oceny.
- Zastrzeżenia, o których mowa w ust.1 mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia semestralnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że semestralna ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor Centrum powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności słuchacza oraz ustala semestralną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
- Sprawdzian wiedzy i umiejętności słuchacza przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust.1
- Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 3 uzgadnia się ze słuchaczem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Sprawdzian wiedzy i umiejętności słuchacza przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- W skład komisji przeprowadzającej sprawdzian wiedzy i umiejętności słuchacza, wchodzą:
- dyrektor Centrum lub wicedyrektor Centrum – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
- Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
- termin egzaminu,
- imię i nazwisko słuchacza,
- zadania egzaminacyjne,
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
- Do protokołu dołącza się pisemne prace słuchacza oraz zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach słuchacza.
- Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
§ 86
- Podstawą ustalenia semestralnych ocen klasyfikacyjnych są egzaminy semestralne przeprowadzane z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania.
- Semestralną ocenę klasyfikacyjną ustala nauczyciel prowadzący obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
- Do egzaminu semestralnego w szkole kształcącej w formie zaocznej dopuszcza się słuchacza, który:
- uczęszczał na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, przewidziane w szkolnym planie nauczania w danym semestrze, w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na każde z tych zajęć,
- uzyskał z wymaganej pracy kontrolnej ocenę pozytywną.
- Obecność słuchaczy na zajęciach lekcyjnych dokumentowana jest w dzienniku lekcyjnym.
- Obecność na poszczególnych godzinach zajęć edukacyjnych słuchacze potwierdzają własnoręcznym podpisem.
- Słuchacz, który otrzymał ocenę negatywną z pracy kontrolnej, jest zobowiązany w terminie określonym przez nauczyciela, wykonać drugą pracę kontrolną.
- Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie z pracy kontrolnej oceny pozytywnej, zgodnie ze skalą ocen określoną w § 83 ust.1
- Prace kontrolne składane są przez słuchaczy szkół zaocznych z uwzględnieniem następujących zasad:
- terminarz składania prac kontrolnych w danym semestrze sporządza opiekun semestru w porozumieniu ze słuchaczami,
- terminarz powinien być opracowany na pierwszych zajęciach z opiekunem semestru w nowym semestrze a następnie wklejony do dziennika szkolnego,
- przy opracowywaniu terminarza należy uwzględnić rytmiczność składania prac kontrolnych z poszczególnych przedmiotów,
- słuchacze zobowiązani są do terminowego składania prac kontrolnych,
- w sytuacji przekroczenia terminu złożenia pracy kontrolnej decyzję o jej przyjęciu i zaliczeniu podejmuje nauczyciel,
- prace kontrolne składane są przez słuchaczy w kancelarii szkoły i rejestrowane w zeszycie prac kontrolnych,
- słuchacz, który składa pracę kontrolną w formie elektronicznej zobowiązany jest dołączyć do niej formę papierową.
- Nauczyciel odbiera prace kontrolne słuchaczy z kancelarii i potwierdza ten odbiór własnoręcznym podpisem.
- Nauczyciele zobowiązani są do systematycznego odbierania prac kontrolnych z kancelarii szkoły oraz do ich systematycznego sprawdzania i przekazywania słuchaczom informacji o uzyskanych ocenach.
- Słuchacz, który nie spełnił warunków określonych w ust. 3 jest nieklasyfikowany.
§ 87
- Na miesiąc przed terminem egzaminu semestralnego nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne informują słuchacza szkoły dla dorosłych, a w przypadku słuchacza niepełnoletniego – również jego rodziców, czy spełnia warunki dopuszczenia do egzaminu semestralnego. Fakt ten nauczyciele odnotowują w dzienniku lekcyjnym.
- Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminów semestralnych w wyznaczonym terminie, zdaje te egzaminy w terminie dodatkowym wyznaczonym przez dyrektora Centrum.
- Termin dodatkowy egzaminu semestralnego wyznacza się po zakończeniu semestru jesiennego najpóźniej do końca lutego, a po zakończeniu semestru wiosennego najpóźniej do dnia 31 sierpnia.
- Egzamin semestralny w terminie dodatkowym przeprowadza się zgodnie z zapisami zawartymi w § 88 i § 89.
§ 88
W liceum ogólnokształcącym:
- egzamin semestralny z języka polskiego, języka obcego i matematyki składa się z części pisemnej i ustnej,
- egzaminy semestralne z przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym przeprowadza się w formie pisemnej,
- egzaminy semestralne z pozostałych obowiązkowych zajęć edukacyjnych przeprowadza się w formie ustnej.
§ 89
W szkole policealnej:
- słuchacz zdaje w każdym semestrze egzaminy semestralne w formie pisemnej, z dwóch zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego podstawowych dla zawodu, w którym się kształci,
- wyboru przedmiotów zawodowych, o których mowa w ust. 1, dokonuje rada pedagogiczna. Decyzję w tej sprawie podaje do wiadomości słuchaczy opiekun semestru na pierwszych zajęciach w każdym semestrze.
- egzaminy semestralne z pozostałych obowiązkowych zajęć edukacyjnych przeprowadza się w formie ustnej.
- egzamin semestralny z zajęć praktycznych ma formę zadań praktycznych.
§ 90
- Słuchacz może być zwolniony z części ustnej egzaminu semestralnego, jeżeli w części pisemnej tego egzaminu otrzymał ocenę, co najmniej bardzo dobrą. O zwolnieniu słuchacza z egzaminu ustnego decyduje nauczyciel uczący.
- Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne ze zdaniem egzaminu semestralnego i uzyskaniem co najmniej bardzo dobrej oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych.
§ 91
- Egzaminy semestralne przeprowadza się w ostatnim miesiącu trwania danego semestru. W semestrze jesiennym – w styczniu, w semestrze wiosennym dla semestrów programowo najwyższych w marcu/kwietniu, dla semestrów programowo niższych w maju/czerwcu.
- Na pisemny i uzasadniony wniosek przynajmniej 2/3 słuchaczy semestru, dyrektor Centrum w porozumieniu z nauczycielem uczącym danych zajęć edukacyjnych, może wyznaczyć wcześniejszy niż w/w termin egzaminu semestralnego.
- Terminarz egzaminów semestralnych powinien być podany do wiadomości słuchaczy przez dyrektora lub wicedyrektorów, co najmniej na dwa tygodnie przed rozpoczęciem egzaminów.
- Egzaminy semestralne przeprowadzają nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w danym semestrze. W uzasadnionym przypadku dyrektor Centrum może wyznaczyć na egzaminatora innego nauczyciela danego przedmiotu.
- Tematy egzaminacyjne na egzamin pisemny sporządzane są na arkuszach opatrzonych pieczęcią szkoły o jednakowym formacie.
- Wielkość zestawów egzaminacyjnych na egzamin ustny ustala nauczyciel uczący; powinny one być jednorodne w zakresie formatu i rodzaju pisma.
- Egzamin semestralny w formie zadania praktycznego przeprowadza się na podstawie zadań przygotowanych przez nauczyciela prowadzącego.
- Tematy semestralnego egzaminu pisemnego oraz zestawy egzaminacyjne na egzamin ustny opracowuje nauczyciel uczący w semestrze danych zajęć edukacyjnych, a następnie przedkłada w opisanych kopertach dyrektorowi lub wicedyrektorom upoważnionym przez dyrektora do ich zatwierdzenia najpóźniej na 7 dni przed egzaminem.
- Dyrektor lub upoważnieni wicedyrektorzy, po przejrzeniu pytań egzaminacyjnych, jeśli nie mają merytorycznych i metodycznych zastrzeżeń, opatrują poszczególne zestawy swoją pieczęcią imienną wraz z podpisem a następnie przechowują koperty w zamkniętej szafie do dnia egzaminu.
- Dyrektor lub upoważnieni wicedyrektorzy rejestrują przyjęte od nauczycieli zestawy egzaminacyjne na egzaminy pisemne i ustne (“Procedura składania i wydawania zestawów egzaminacyjnych na egzaminy semestralne”).
- Nauczyciele egzaminujący w dniu egzaminu pobierają od wicedyrektorów lub z kancelarii szkoły koperty z zestawami egzaminacyjnymi i protokół egzaminacyjny. Odbiór zestawów egzaminacyjnych potwierdzają własnoręcznym podpisem w “Procedurze składania i wydawania zestawów egzaminacyjnych na egzaminy semestralne”.
§ 92
- Egzaminy semestralne odbywają się według następujących zasad:
- na każdy z pisemnych egzaminów semestralnych przeznacza się dwie godziny lekcyjne (po 45 minut),
- w ciągu jednego dnia słuchacz może zdawać najwyżej dwa egzaminy,
- wszystkie egzaminacyjne prace pisemne wykonuje słuchacz na arkuszach papieru opatrzonych podłużną pieczęcią szkoły,
- na egzaminie semestralnym słuchacz może korzystać z tablic matematycznych, kalkulatorów, słowników oraz innych pomocy ustalonych przez nauczyciela,
- egzamin ustny składa się z trzech pytań problemowych lub zadań do rozwiązania zawartych na karcie egzaminacyjnej, którą słuchacz otrzymuje w drodze losowania,
- w przypadku egzaminu semestralnego w formie zadania praktycznego słuchacz losuje jedno zadanie,
- zamiana wylosowanej karty jest niedozwolona, a słuchaczowi przysługuje 15 minut na przygotowanie się do odpowiedzi,
- liczba zestawów egzaminacyjnych powinna być większa niż liczba zdających,
- treść pytań egzaminacyjnych na egzaminie semestralnym ustnym powinna obejmować materiał nauczania przedmiotu przewidziany w danym semestrze,
- nauczyciel przeprowadzający egzamin semestralny, wpisuje oceny semestralne do indeksów słuchaczy, dziennika lekcyjnego, sporządza także protokół.
- Protokół z egzaminu semestralnego zawiera:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
- imię i nazwisko nauczyciela przeprowadzającego egzamin,
- termin egzaminu,
- imiona i nazwiska słuchaczy, którzy przystąpili do egzaminu,
- oceny klasyfikacyjne uzyskane przez poszczególnych słuchaczy.
- Do protokołu z egzaminu semestralnego dołącza się:
- prace egzaminacyjne słuchaczy – w przypadku egzaminu w formie pisemnej,
- zestawy egzaminacyjne – w przypadku egzaminu ustnego,
- zadania egzaminacyjne – w przypadku egzaminu w formie zadania praktycznego,
- indywidualne protokoły słuchaczy, zawierające numer wylosowanego zestawu egzaminacyjnego oraz zwięzłą informację o odpowiedziach słuchaczy – w przypadku egzaminu w formie ustnej,
- indywidualne protokoły słuchaczy, zawierające numer wylosowanego zestawu egzaminacyjnego oraz zwięzłą informację o wykonaniu zadań praktycznych – w przypadku egzaminu w formie zadania praktycznego.
§ 93
- Dyrektor Centrum może zwolnić słuchacza powtarzającego semestr z realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których uzyskał uprzednio pozytywną semestralną ocenę klasyfikacyjną.
- W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się “zwolniony” lub “zwolniona” oraz podstawę prawną zwolnienia
§ 94
Kontrolę nad prawidłowością przeprowadzania egzaminów semestralnych pisemnych i ustnych sprawuje dyrektor Centrum.
3.4 Egzaminy poprawkowe
§ 95
- Słuchacz może zdawać egzamin poprawkowy w przypadku uzyskania negatywnej semestralnej oceny klasyfikacyjnej z jednego albo dwóch egzaminów semestralnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- Egzaminy poprawkowe przeprowadza się po każdym semestrze – po zakończeniu semestru jesiennego w terminie do końca lutego i po zakończeniu semestru wiosennego w terminie do dnia 31 sierpnia.
- Egzaminy poprawkowe przeprowadza się zgodnie z zapisami zawartymi w § 88 i § 89.
- Z przebiegu egzaminu poprawkowego nauczyciel sporządza protokół – wg zasad opisanych w § 92 ust. 2 i 3.
- Egzamin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych, z których słuchaczowi wyznaczono dodatkowy termin egzaminu semestralnego.
- Słuchacz, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora Centrum, nie później niż do 15 września w semestrze jesiennym i nie później niż do 15 marca w semestrze wiosennym.
- Słuchacz, który nie zdał egzaminu poprawkowego/egzaminów poprawkowych, nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy i zostaje skreślony z listy słuchaczy.
3.5 Egzaminy klasyfikacyjne
§ 96
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się:
- w przypadku słuchacza przechodzącego ze szkoły publicznej lub niepublicznej, który nie realizował obowiązkowych zajęć edukacyjnych, które zostały zrealizowane w oddziale, do którego słuchacz przechodzi,
- w przypadku słuchacza, który uczył się jako przedmiotu obowiązkowego innego języka obcego nowożytnego niż język obcy nowożytny nauczany w oddziale Centrum, do którego słuchacz został przyjęty, i który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole,
- w przypadku absolwentów szkoły branżowej i zasadniczej szkoły zawodowej, którzy przyjmowani są do klasy drugiej liceum ogólnokształcącego, i którzy na świadectwie ukończenia szkoły branżowej/zasadniczej szkoły zawodowej nie posiadają ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, które zostały zrealizowane w klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym klasyfikację semestralną słuchaczy (dzień posiedzenia semestralnej rady klasyfikacyjnej).
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala się ze słuchaczem.
- Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych, nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w ustalonym terminie, może do niego przystąpić w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora Centrum.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Egzamin klasyfikacyjny z zajęć praktycznych ma formę zadania praktycznego.
- Egzamin klasyfikacyjny, przeprowadza komisja, w której skład wchodzą
- dyrektor lub wicedyrektor szkoły – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których przeprowadzany jest egzamin klasyfikacyjny.
- Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których przeprowadzany był egzamin,
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
- termin egzaminu klasyfikacyjnego,
- imię i nazwisko słuchacza,
- zadania egzaminacyjne,
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
- Do protokołu dołącza się pisemne prace słuchacza, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach słuchacza. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen słuchacza.
3.6 Promowanie słuchaczy
§ 97
- Słuchacz otrzymuje promocję na semestr programowo wyższy, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania otrzymał pozytywne semestralne oceny klasyfikacyjne.
- Słuchacza, który:
- nie otrzymał promocji na semestr programowo wyższy,
- nie ukończył szkoły,
- Decyzję o skreśleniu z listy słuchacz otrzymuje na piśmie.
- Od decyzji dyrektora Centrum w sprawie skreślenia z listy słuchaczy przysługuje odwołanie do Mazowieckiego Kuratora Oświaty w trybie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego.
- Dyrektor Centrum może wyrazić zgodę na powtórzenie semestru na pisemny wniosek słuchacza uzasadniony sytuacją życiową lub zdrowotną.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 3 powinien być złożony w terminie 7 dni od dnia podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały w sprawie klasyfikacji i promocji słuchaczy.
- Słuchacz może powtarzać semestr jeden raz w okresie kształcenia w Centrum.
- W wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach dyrektor Centrum po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej może wyrazić zgodę na powtórzenie semestru po raz drugi w okresie kształcenia w danej szkole.
§ 98
Słuchacz kończy szkołę ponadpodstawową dla dorosłych jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w semestrze programowo najwyższym oraz semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w semestrach programowo niższych w szkole danego typu, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej,
Rozdział 4. Warunki i sposób wewnątrzszkolnego oceniania i klasyfikowania uczniów turnusów dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników
4.1 Postanowienia ogólne
§ 99
- Wewnątrzszkolny system oceniania i klasyfikowania uczniów turnusów w określa zasady oceniania i klasyfikowania uczniów na turnusach dokształcania młodocianych w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych.
- Zadaniem wewnątrzszkolnego systemu oceniania jest zapewnienie rzetelnego, jawnego i obiektywnego oceniania wiedzy i umiejętności uczniów w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych na turnusach dokształcania,
- ustalanie ocen bieżących i klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, według obowiązującej skali ocen,
- ustalanie klasyfikacyjnych ocen zachowania,
- ustalenie warunków i sposobu przekazywania szkołom macierzystym informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
- Nauczyciele na początku turnusu informują uczniów o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
- Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia.
- W przypadku uzyskania przez młodocianego pracownika jednej lub dwóch końcowych ocen niedostatecznych z zajęć edukacyjnych realizowanych w czasie turnusu, młodocianemu przysługują egzaminy poprawkowe w terminie wyznaczonym przez dyrektora Centrum.
- W przypadku uzyskania większej liczby klasyfikacyjnych ocen niedostatecznych lub uzyskania oceny niedostatecznej z egzaminu poprawkowego, młodociany pracownik nie ukończy turnusu dokształcania teoretycznego.
4.2 Zasady oceniania zachowania
§100
- W czasie realizacji turnusów ocenie podlega zachowanie młodocianych pracowników.
- Ocenę z zachowania ustala nauczyciel – wychowawca. W przypadku młodocianych pracowników mieszkających w czasie trwania turnusu w internacie, ocenę z zachowania ustala się w porozumieniu z wychowawcami internatu.
§101
- Obowiązuje następująca skala ocen z zachowania: zachowanie wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
- Ocena zachowania młodocianych pracowników polega na rozpoznaniu przez wychowawcę, nauczycieli oraz młodocianych danej klasy stopnia respektowania przez młodocianego zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
- Ocena zachowania uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków młodocianych pracowników,
- postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej,
- dbałość o honor i tradycje Centrum,
- dbałość o piękno mowy ojczystej,
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania młodocianego, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
- Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
- ukończenie kursu.
- Ocenę zachowania ustala wychowawca we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia na turnusie, wychowawcami internatu, w którym zakwaterowani są młodociani oraz z młodocianymi odbywającymi dokształcanie.
- Ustalona przez wychowawcę turnusu ocena zachowania młodocianego pracownika jest ostateczna.
4.3 Kryteria oceniania zachowania
§102
- Ocenę wzorową otrzymuje młodociany, który:
- systematycznie i punktualnie uczęszcza na wszystkie zajęcia lekcyjne i jest do nich sumiennie przygotowany,
- wyróżnia się wysoką kulturą osobistą, respektuje zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy etyczne,
- w każdej sytuacji przestrzega zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli, kolegów i innych pracowników szkoły oraz bezwzględnie reaguje na zaobserwowane przypadki naruszania tych zasad,
- szanuje mienie Centrum, dba o porządek i estetykę miejsca, w którym przebywa; dostosowuje swój wygląd do miejsca, jakim jest Centrum i nosi strój godny słuchacza,
- bezwzględnie przestrzega zasad bhp w Centrum,
- bezwzględnie przestrzega zarządzeń dyrektora Centrum.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje młodociany, który spełnia następujące kryteria:
- systematycznie i punktualnie uczęszcza na wszystkie zajęcia lekcyjne i jest do nich sumiennie przygotowany,
- ma usprawiedliwione wszystkie nieobecności,
- wyróżnia się wysoką kulturą osobistą, respektuje zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy etyczne,
- w każdej sytuacji przestrzega zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli, kolegów i innych pracowników oraz bezwzględnie reaguje na zaobserwowane przypadki naruszania tych zasad,
- szanuje mienie Centrum, dba o porządek i estetykę miejsca, w którym przebywa; dostosowuje swój wygląd do miejsca, jakim jest szkoła i nosi strój godny ucznia,
- bezwzględnie przestrzega zasad bhp w Centrum,
- przestrzega obowiązków zawartych w statucie Centrum i zarządzeń dyrektora Centrum.
- Ocenę dobrą otrzymuje młodociany, który spełnia następujące kryteria:
- na kursie nie ma więcej niż 15 godzin nieusprawiedliwionych, przy czym ilość spóźnień nie powinna być większa niż 5,
- wyróżnia się wysoką kulturą osobistą, respektuje zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy etyczne,
- zdobywa wiedzę i kształci umiejętności w pełni swoich możliwości intelektualnych i sumiennie przygotowuje się do zajęć,
- wywiązuje się ze wszystkich zadań wyznaczonych przez nauczyciela,
- zachowuje odpowiednią postawę podczas zajęć lekcyjnych,
- przestrzega zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli, kolegów oraz innych pracowników Centrum oraz reaguje na zaobserwowane przypadki naruszania tych zasad,
- szanuje mienie Centrum, dba o porządek i estetykę miejsca, w którym przebywa oraz dostosowuje swój wygląd do miejsca, jakim jest Centrum i nosi strój godny słuchacza,
- bezwzględnie przestrzega zasad bhp w Centrum,
- respektuje statut Centrum i zarządzenia dyrektora Centrum.
- Ocenę poprawną otrzymuje młodociany, który nie spełnia co najmniej 4 kryteriów oceny dobrej, przy czym ma nie więcej niż 30 godzin nieusprawiedliwionych, a ilość spóźnień nie powinna być większa niż 10 w czasie kursu.
- Ocenę nieodpowiednią otrzymuje młodociany, który spełnia co najmniej 4 opisane niżej kryteria:
- na kursie ma nie więcej niż 45 godzin nieobecności nieusprawiedliwionych, a ilość spóźnień nie powinna być większa niż 15,
- cechuje się niską kulturą słowa i zachowania,
- w kontaktach interpersonalnych kłamie i postępuje nieuczciwie, jest nietaktowny,
- przywłaszcza cudze mienia, stosuje szantaż i zastraszanie,
- bierze udział w bójkach i bywa agresywny wobec innych,
- nie szanuje cudzej pracy, niszczy mienie Centrum i kolegów,
- ulega nałogom, tj. palenie papierosów, picie alkoholu, używanie środków odurzających,
- często jest nieprzygotowany do lekcji, nie bierze w nich udziału, często utrudnia ich prowadzenie,
- nie nosi stroju godnego słuchacza,
- łamie podstawowe zasady bhp w Centrum,
- korzysta podczas zajęć z telefonu komórkowego lub innych środków nagrywająco-odtwarzających,
- nie przestrzega obowiązków młodocianego pracownika wynikających ze statutu Centrum i zarządzeń dyrektora Centrum.
- Ocenę naganną otrzymuje młodociany, który:
- na kursie ma więcej niż 45 godzin nieobecności nieusprawiedliwionych, a ilość spóźnień większą niż 15,
- spełnia warunki oceny nieodpowiedniej od pkt. 2 do pkt. 12, a ponadto jego stosunek do obowiązków młodocianego nie uległ poprawie, mimo zastosowanych wobec niego środków wychowawczych, takich jak np. rozmowa wychowawcy z młodocianym, z rodzicami, opiekunami młodocianych pracowników,
- fotografuje, filmuje, nagrywa, przetwarza, rozpowszechnia zdjęcia, filmy lub wszelkie inne możliwe nagrania z udziałem nauczycieli, pracowników szkoły, koleżanek, kolegów – bez ich zgody.
- otrzymał naganę dyrektora Centrum.
§ 103
- Wychowawca na początku każdego turnusu informuje młodocianych pracowników o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania.
- Wychowawca jest zobowiązany zapoznać młodocianych z oceną zachowania na 3 dni przed zakończeniem turnusu
- Jeżeli młodociany dokona czynu przestępczego w okresie po wystawieniu oceny a przed zakończeniem kursu, wychowawca ma prawo do zmiany oceny na najniższą.
- Szkoła macierzysta jest powiadamiana, jeżeli młodociany opuścił zajęcia lekcyjne bez usprawiedliwienia powyżej 28 godzin lekcyjnych.