Dział IV. Organizacja Centrum
Postanowienia ogólne
§ 17
- Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich oraz organizacji i przeprowadzania egzaminów zawodowych i egzaminu maturalnego określają odrębne przepisy w sprawach organizacji roku szkolnego.
- Kształcenie w Centrum odbywa się w formach szkolnych i pozaszkolnych.
- Centrum może przyjmować studentów szkół wyższych na praktyki studenckie na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem Centrum a szkołą wyższą.
- Centrum może pobierać opłaty za kształcenie ustawiczne prowadzone w formach pozaszkolnych. Opłaty nie mogą być pobierane od osób, które spełniają obowiązek nauki poprzez uczęszczanie na zajęcia realizowane w formach pozaszkolnych. Sposób wnoszenia opłat, ich wysokość, termin wnoszenia oraz zwolnienia z opłat regulują odrębne przepisy.
§ 18
- Szczegółową organizację zajęć w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Centrum opracowany przez dyrektora Centrum.
- W arkuszu organizacji Centrum zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników Centrum, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
- Na podstawie zatwierdzonego przez organ prowadzący arkusza organizacji dyrektor Centrum, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala rozkład zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych.
§ 19
- Podstawową jednostką organizacyjną w szkołach dla dorosłych jest oddział.
- Zajęcia edukacyjne – konsultacje zbiorowe ze słuchaczami w szkołach zaocznych odbywają się we wszystkich oddziałach, co dwa tygodnie przez dwa dni, w soboty i niedziele, według rozkładu zajęć opracowanego na każdy zjazd.
- Zajęcia w systemie zaocznym trwają: w soboty – w godzinach 8.00 – 16.30; w niedziele – w godzinach 8.00 – 16.15
- Godzina zajęć edukacyjnych – konsultacji zbiorowych w szkole zaocznej trwa 45 minut.
- Zajęcia edukacyjne – konsultacje zbiorowe realizowane są zgodnie z semestralnym terminarzem zjazdów, który podawany jest do wiadomości słuchaczy i nauczycieli na początku semestru jesiennego i wiosennego.
- W trakcie semestru jesiennego i wiosennego mogą być organizowane dodatkowe zjazdy. Dotyczy to tych oddziałów, w których liczba godzin zajęć edukacyjnych, przewidzianych do realizacji w danym semestrze wymaga przeprowadzenia dodatkowego zjazdu, w dodatkowym terminie.
- Kształcenie w szkołach dla dorosłych opiera się na samodzielnej nauce słuchacza, organizowanej i ukierunkowanej przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów w formie:
- konsultacji instruktażowych,
- konsultacji zbiorowych i indywidualnych,
- poprawiania, recenzowania i oceniania prac kontrolnych i egzaminacyjnych.
- Kształcenie w szkołach dla dorosłych jest realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego i zawodowego na podstawie przedmiotowego lub modułowego programu nauczania poszczególnych typów szkół w układzie semestralnym.
- W czasie trwania jednego semestru organizowane są dwie konsultacje instruktażowe:
- wprowadzająca do pracy w semestrze, która rozpoczyna naukę w każdym semestrze i ma charakter informacyjno-organizacyjny. Tematyka jej zawiera m.in. zapoznanie słuchaczy z wymaganiami edukacyjnymi przewidzianymi do realizacji w danym semestrze nauki, wymaganiami egzaminacyjnymi, formą prac kontrolnych, literaturą przedmiotu, zagadnieniami techniki pracy umysłowej oraz planowaniem toku i metodyki uczenia się przedmiotów,
- przedegzaminacyjna – organizowana przy końcu semestru. Zadaniem jej jest zapoznanie słuchaczy z metodami samokontroli nabytych wiadomości i ich usystematyzowaniem.
- Konsultacje zbiorowe mają na celu zapoznanie słuchaczy z najtrudniejszymi partiami materiału w programach nauczania poszczególnych przedmiotów, udzielenie wskazówek merytorycznych i instruktażu mającego ułatwić samodzielne opanowanie pozostałego materiału objętego tym programem oraz kontrolę wiadomości słuchaczy.
- Słuchacz szkoły zaocznej, w ramach wewnątrzszkolnego oceniania, jest zobowiązany napisać pracę kontrolną z każdego przedmiotu realizowanego w planie nauczania. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej, słuchacz – w porozumieniu z nauczycielem uczącym – zobowiązany jest napisać pracę poprawkową.
§ 20
- Centrum prowadzi kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, których celem jest uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej oraz umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
- Centrum realizuje kształcenie ustawiczne zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego w następujących formach pozaszkolnych:
- kwalifikacyjny kurs zawodowy,
- kurs umiejętności zawodowych,
- kurs kompetencji ogólnych,
- kurs, inny niż wymieniony w pkt 1-3, umożliwiający uzyskanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
- Kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych może być realizowane w systemie stacjonarnym i zaocznym.
- Kształcenie w formie stacjonarnej odbywa się co najmniej przez trzy dni w tygodniu.
- Kształcenie w formie zaocznej odbywa się co najmniej raz na dwa tygodnie przez dwa dni.
- Kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, z wyjątkiem turnusu dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników może być realizowane z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość. Organizacja kształcenia pozaszkolnego w trybie kształcenia na odległość określona jest odrębnymi przepisami prawa oświatowego.
- Kształcenie w formach pozaszkolnych, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 3, jest odpłatne. Wysokość opłat ustala dyrektor Centrum w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Decyzję o organizacji kursów podejmuje dyrektor Centrum.
- Centrum zobowiązane jest zapewnić dla prowadzonej przez siebie działalności pozaszkolnej:
- plany i programy nauczania,
- kadrę pedagogiczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiadające rodzajowi prowadzonych zajęć,
- bazę dydaktyczną niezbędną do prawidłowej realizacji zajęć edukacyjnych,
- wewnętrzny nadzór merytoryczny i pedagogiczny,
- określone w odrębnych przepisach warunki prowadzenia danego rodzaju formy działalności pozaszkolnej.
§ 21
- Słuchacze szkoły policealnej oraz kwalifikacyjnego kursu zawodowego mają obowiązek odbycia praktyki zawodowej zgodnej z kierunkiem kształcenia.
- Zakres wiadomości i umiejętności nabywanych przez słuchacza podczas praktyki zawodowej oraz jej wymiar określa program nauczania dla danego zawodu.
- Zadaniem praktyki jest połączenie teoretycznych wiadomości z przedmiotów zawodowych nauczanych w szkole z umiejętnościami praktycznymi w rzeczywistych warunkach pracy.
- Praktyki zawodowe słuchaczy mogą być realizowane w ciągu całego roku szkolnego, w tym również w okresie ferii zimowych i letnich.
- Praktyka zawodowa jest realizowana w oparciu o umowę zawartą przez Centrum z właściwym pracodawcą.
- Praktyka zawodowa kończy się uzyskaniem przez słuchacza oceny końcowej, którą wystawia opiekun praktyki.
- Odbycie i zaliczenie przez słuchacza praktyki zawodowej, jest warunkiem koniecznym do ukończenia całego cyklu nauki dla danego typu szkoły oraz kkz.
- Słuchacz odbywający praktykę zawodową zobowiązany jest po jej zakończeniu przedstawić w szkole następujące dokumenty:
- umowę o praktykę zawodową,
- wypełniony dzienniczek praktyk wraz z oceną praktyki.
- Centrum sprawuje kierownictwo dydaktyczne nad praktykami i ma prawo przeprowadzać kontrolę praktyk.
- Dyrektor Centrum zwalnia słuchacza szkoły policealnej i kwalifikacyjnego kursu zawodowego z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości, jeżeli przedłożył on:
- uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole: świadectwo lub dyplom uzyskania tytułu zawodowego wydane po zdaniu egzaminu kwalifikacyjnego lub świadectwo równorzędne, świadectwo czeladnicze lub dyplom mistrzowski – w zawodzie, w którym się kształci, lub dokument równorzędny wydany w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej lub
- zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi kształcenia przewidzianemu dla zawodu;
- Dyrektor Centrum może zwolnić słuchacza szkoły policealnej i kwalifikacyjnego kursu zawodowego z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu jeżeli przedłoży on:
- uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole: świadectwo lub dyplom uzyskania tytułu zawodowego wydane po zdaniu egzaminu kwalifikacyjnego lub świadectwo równorzędne, świadectwo czeladnicze, dyplom mistrzowski, świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie, certyfikat kwalifikacji zawodowej, dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe lub dyplom zawodowy – w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci, lub dokument równorzędny wydany w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej lub
- zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu, przewidzianemu dla zawodu wchodzącego w zakres zawodu, w którym się kształci,
- zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające zatrudnienie w zawodzie, w którym się kształci, lub w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci.
- Słuchacz, który został zwolniony w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu, jest obowiązany uzupełnić pozostałą część praktycznej nauki zawodu w sposób zgodny ze szkolnym planem nauczania.
- W przypadku zwolnienia słuchacza w całości lub w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się odpowiednio: “zwolniony w całości z praktycznej nauki zawodu” lub “zwolniony w części z praktycznej nauki zawodu” oraz podstawę prawną zwolnienia.
- Dyrektor Centrum może zwolnić słuchacza szkoły policealnej z obowiązku realizacji zajęć edukacyjnych “podstawy przedsiębiorczości”, jeżeli przedłoży on świadectwo ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie, potwierdzające realizowanie tych zajęć.
- W przypadku zwolnienia słuchacza z obowiązku realizacji zajęć edukacyjnych “podstawy przedsiębiorczości” w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się “zwolniony” lub “zwolniona” oraz rodzaj świadectwa będącego podstawą zwolnienia i datę jego wydania.
§ 22
- W Centrum mogą być tworzone pracownie, laboratoria i warsztaty do organizacji zajęć praktycznych.
- Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze dzielą się na dwa okresy
- semestr pierwszy rozpoczyna się 1 września a kończy klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej zgodnie z kalendarzem roku szkolnego,
- semestr drugi rozpoczyna się z dniem rozpoczęcia semestru drugiego, a kończy klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej zgodnie ze szkolnym kalendarzem roku szkolnego.
- Zakres działania pracowni powinien odpowiadać działom określonym w programie zajęć praktycznej nauki zawodu (praktyki zawodowej i zajęć praktycznych).
- W Centrum działają następujące pracownie:
- spawalnicza,
- zbrojarska,
- elektryczna,
- stolarskie,
- komputerowe,
- budowlane,
- hydrauliczna,
- instalatorskie,
- obróbki skrawaniem,
- gastronomiczne,
- krawieckie,
- mechaniki i diagnostyki pojazdowej.
- Za przygotowanie pracowni do zajęć dydaktycznych odpowiada nauczyciel praktycznej nauki zawodu.
- Podstawową jednostką organizacyjną zajęć praktycznych jest grupa złożona z uczniów realizujących określony program nauczania.
- Zajęcia praktyczne w Centrum są prowadzone w systemie pracowniano-laboratoryjnym i warsztatowo-produkcyjnym.
- Godzina zajęć praktycznej nauki zawodu trwa 45 minut.
- Liczebność poszczególnych grup określana jest w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Liczba słuchaczy w grupie powinna umożliwiać realizację programu nauczania dla danego zawodu i uwzględniać specyfikę nauczanego zawodu, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy w sprawie prac wzbronionych młodocianym, a także warunki lokalowe i techniczne w miejscu odbywania praktycznej nauki zawodu.
- Organizację (w tym warunki i tryb przeprowadzania) praktycznej nauki zawodu określają odrębne przepisy.
- W Centrum mogą być zatrudnieni doradcy metodyczni, konsultanci, doradcy zawodowi, prowadzący poradnictwo w zakresie kształcenia i dokształcania młodzieży i osób dorosłych oraz inni specjaliści, stosownie do potrzeb.
§ 23
- Słuchacze, nauczyciele oraz inni pracownicy Centrum mają prawo bezpłatnie korzystać z zasobów biblioteki Zespołu Szkół Turystyczno-Gastronomicznych w Mińsku Mazowieckim.
- Biblioteka szkolna działa na podstawie regulaminu biblioteki, który określa m.in. prawa i obowiązki osób korzystających z jej zbiorów.
- Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań słuchaczy, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy o regionie.
- Z biblioteki mogą korzystać słuchacze, nauczyciele i inni pracownicy Centrum.
- Pomieszczenie biblioteki umożliwia:
- gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
- korzystanie ze zbiorów na miejscu i wypożyczanie ich poza bibliotekę,
- prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego wśród słuchaczy.
- Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
- Bibliotekę szkolną prowadzi nauczyciel bibliotekarz.
- Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
- udostępnianie zbiorów nauczycielom, uczniom i słuchaczom,
- udzielanie informacji bibliotecznych: katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych,
- informowanie uczniów i nauczycieli o nowych pozycjach czytelniczych,
- prowadzenie poradnictwa w wyborach czytelniczych,
- udostępnianie nauczycielom, potrzebnych im materiałów, udzielanie pomocy w prowadzeniu różnych form zajęć edukacyjnych w bibliotece,
- informowanie nauczycieli o czytelnictwie słuchaczy, przygotowanie analiz stanu czytelnictwa,
- organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa i rozwijania kultury czytelniczej słuchaczy,
- gromadzenie, uzupełnianie, opracowywanie i konserwacja zbiorów.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
§ 24
- W Centrum pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniami i słuchaczami.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów organizowana jest w szkołach macierzystych uczniów.
- W sytuacji, gdy uczeń objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole macierzystej, informacja taka przekazywana jest dyrektorowi Centrum.
- Informacja ze szkoły macierzystej powinna zawierać szczegółowe wskazania do pracy dydaktycznej z uczniem.
- Dyrektor Centrum przekazuje informację o zalecanych metodach i formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowawcy i nauczycielom uczącym.
§ 25
- W szkole dla dorosłych pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy ze słuchaczem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów.
- W szkole dla dorosłych – liceum ogólnokształcącym i szkole policealnej pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być realizowana na podstawie porozumieniu z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
- Porozumienie to zawiera się w formie pisemnej na dany rok szkolny w sytuacji, gdy zaistnieje taka potrzeba. Pomoc udzielana jest słuchaczom i nauczycielom.
- Wszelkie formy świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole są bezpłatne, a udział słuchacza w zaplanowanych zajęciach w ramach jej realizacji dobrowolny.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na:
- rozpoznawaniu i zaspakajaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych słuchacza;
- rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych słuchacza;
- rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie słuchacza w szkole dla dorosłych;
- stwarzaniu warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa słuchacza w życiu szkoły i w życiu oraz w środowisku społecznym;
- rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez słuchacza;
- wspieraniu słuchacza z wybitnymi uzdolnieniami;
- prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród słuchaczy;
- podejmowaniu działań profilaktycznych;
- wspieraniu słuchaczy w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej;
- wspieraniu nauczycieli w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne słuchaczy;
- udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych słuchacza, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
- podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- O udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej może wnioskować słuchacz, a za jego zgodą również:
- dyrektor Centrum;
- nauczyciele prowadzący zajęcia ze słuchaczem;
- Wnioski ustne o organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej przedkłada się opiekunowi semestru.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają:
- nauczyciele w bieżącej pracy ze słuchaczem na konsultacjach;
- właściwa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna;
- pracownicy szkoły poprzez zintegrowane oddziaływanie na słuchacza.
§ 26
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole dla dorosłych realizowana przez każdego nauczyciela w bieżącej pracy ze słuchaczem polega w szczególności na:
- dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych słuchacza i jego potrzeb;
- rozpoznawaniu sposobu uczenia się słuchacza i stosowanie skutecznej metodyki nauczania;
- indywidualizacji pracy na konsultacjach obowiązkowych;
- dostosowanie warunków nauki do potrzeb psychofizycznych słuchacza.
- Inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej to:
- porady i konsultacje dla słuchaczy – udzielane i prowadzone przez pedagoga i psychologa w Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej;
- warsztaty i szkolenia dla nauczycieli – zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego;
§ 27
- Szkoła dla dorosłych wspiera słuchacza zdolnego poprzez:
- udzielanie słuchaczom pomocy w odkrywaniu ich predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień;
- wspieranie emocjonalne słuchaczy, kształtowanie w nich adekwatnej samooceny i wiary w siebie;
- stymulowanie rozwoju, uzdolnień i zainteresowań oraz wyzwalanie potencjału twórczego słuchaczy;
- uwrażliwianie słuchaczy na potrzeby innych ludzi i zachęcanie do działań prospołecznych;
- Słuchacz zdolny ma możliwość:
- rozwijania zainteresowań w ramach konsultacji;
- uzyskania od nauczyciela pomocy w przygotowaniu się do konkursów i olimpiad;
- indywidualnej pracy, dostosowania stopnia trudności, poziomu i ilości zadań podczas konsultacji;
- W pracy ze słuchaczem zdolnym nauczyciel:
- rozpoznaje uzdolnienia słuchaczy;
- umożliwia słuchaczowi zdolnemu indywidualne konsultacje, celem ukierunkowania jego samodzielnej pracy;
- współpracuje z instytucjami wspierającymi szkołę, w tym Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w zakresie diagnozowania zdolności i zainteresowań kierunkowych słuchacza;
- Zainteresowania słuchaczy oraz ich uzdolnienia rozpoznawane są w formie wywiadów ze słuchaczami, prowadzenia obserwacji pedagogicznych oraz z opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznych.
- Organizowane w szkole dla dorosłych konkursy, olimpiady, turnieje stanowią formę rozwoju uzdolnień i ich prezentacji. Słuchacze awansujący do kolejnych etapów objęci są specjalną opieką nauczyciela.
§ 28
- W szkole dla dorosłych pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest słuchaczom:
- posiadającym opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
- nieposiadającym orzeczenia lub opinii, ale dla których na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych słuchacza dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach koniecznym jest zorganizowanie zinstytucjonalizowanej formy pomocy lub pomocy doraźnej w bieżącej pracy ze słuchaczem;
- Nauczyciele pracujący z grupą słuchaczy prowadzą wnikliwą obserwację pedagogiczną, która polega na obserwacji zachowań, obserwacji relacji poszczególnych słuchaczy z innymi słuchaczami i nauczycielami, analizują postępy w rozwoju związane z edukacją i rozwojem społecznym.
- Na podstawie wyników obserwacji nauczyciele wstępnie definiują trudności/zdolności lub zaburzenia.
- W przypadku stwierdzenia, że słuchacz ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną odpowiednio nauczyciel lub opiekun semestru niezwłocznie udziela tej pomocy w bieżącej pracy ze słuchaczem.
- Opiekun semestru przekazuje tę informację pozostałym nauczycielom pracującym ze słuchaczem, w przypadku, gdy stwierdzi taką potrzebę. Opiekun semestru przekazuje informację na najbliższym posiedzeniu zespołu nauczycieli uczących w danym oddziale.
- Opiekun semestru ma prawo zwołać zebranie wszystkich uczących nauczycieli w oddziale w celu: skoordynowania działań w pracy ze słuchaczem, zasięgnięcia opinii nauczycieli, wypracowania wspólnych zasad postępowania wobec słuchacza, ustalenia form pracy ze słuchaczem, dostosowania metod i form pracy do potrzeb i możliwości słuchacza.
- Po dokonanych ustaleniach zespołu nauczycieli uczących w danym oddziale lub zebraniu opinii od poszczególnych nauczycieli, opiekun semestru proponuje formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej poszczególnym słuchaczom. Propozycję przedstawia dyrektorowi Centrum.
- Opiekun semestru jest koordynatorem wszelkich działań związanych z organizacją i świadczeniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej swoim słuchaczom.
- Każdy nauczyciel zatrudniony w szkole dla dorosłych ma obowiązek włączyć się w realizację zintegrowanych, wspólnie wypracowanych form i metod wspierania słuchacza.
- W przypadku, gdy pomimo udzielanej słuchaczowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie nastąpiła poprawa w funkcjonowaniu słuchacza w szkole opiekun semestru, może wskazać słuchaczowi poradnię psychologiczno-pedagogiczną, do której słuchacz może zwrócić się o udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 29
Do zadań i obowiązków każdego nauczyciela w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchaczy;
- określanie mocnych stron, predyspozycji i uzdolnień słuchaczy;
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu słuchaczy, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie słuchaczy i ich uczestnictwo w życiu szkoły;
- świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bieżącej pracy ze słuchaczem;
- dostosowywanie metod i form pracy do sposobów uczenia się słuchacza; Nauczyciel jest obowiązany na podstawie pisemnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych słuchacza, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
- indywidualizowanie pracy ze słuchaczem na obowiązkowych i dodatkowych konsultacjach – odpowiednio do potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchacza. Indywidualizacja pracy ze słuchaczem na obowiązkowych i dodatkowych konsultacjach polega na:
- dostosowywaniu tempa pracy do możliwości percepcyjnych słuchacza,
- dostosowaniu poziomu wymagań edukacyjnych do możliwości percepcyjnych, intelektualnych i fizycznych słuchacza,
- przyjęciu adekwatnych metod nauczania i sprawdzania wiadomości i umiejętności słuchacza,
- umożliwianiu słuchaczowi z niepełnosprawnością korzystania ze specjalistycznego wyposażenia i środków dydaktycznych,
- różnicowaniu stopnia trudności i form pracy;
- współdziałanie z innymi nauczycielami uczącymi w danym oddziale w celu zintegrowania i ujednolicenia oddziaływań na słuchacza oraz wymiany doświadczeń i komunikowania postępów słuchacza;
- udzielanie doraźnej pomocy słuchaczom w sytuacjach kryzysowych z wykorzystaniem zasobów słuchacza, jego rodziny, otoczenia społecznego i instytucji pomocowych;
- stosowanie oceniania wspierającego słuchacza z zachowaniem przede wszystkim charakteru motywującego oceny, w tym przekazywanie podczas różnych form oceniania informacji zwrotnej zawierającej 4 elementy:
- wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy słuchacza,
- odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony słuchacza, aby uzupełnić braki w wiedzy oraz opanować wymagane umiejętności,
- przekazanie słuchaczowi wskazówek, w jaki sposób powinien poprawić pracę,
- wskazanie słuchaczowi sposobu w jaki powinien pracować dalej.
§ 30
Do obowiązków opiekuna semestru, w zakresie organizacji pomocy w psychologiczno-pedagogicznej słuchaczom powierzonego semestru należy:
- przeanalizowanie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej i wstępne zdefiniowanie trudności/zdolności słuchaczy;
- przyjmowanie uwag i opinii nauczycieli pracujących z danym semestrem o specjalnych potrzebach edukacyjnych słuchaczy;
- zdobycie rzetelnej wiedzy o słuchaczu i jego środowisku;
- opiekun semestru poznaje słuchacza i jego sytuację poprzez rozmowy z nim, obserwacje zachowań słuchacza i jego relacji z innymi;
- określenie specjalnych potrzeb słuchacza samodzielnie lub we współpracy z grupą nauczycieli prowadzących konsultacje w semestrze;
- w przypadku stwierdzenia, że słuchacz wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej opiekun semestru wskazuje słuchaczowi poradnię psychologiczno-pedagogiczną, do której słuchacz może zgłosić się po pomoc;
- tworzenie poprawnych relacji interpersonalnych.
§ 31
- Szkoła dla dorosłych w miarę możliwości zapewnia słuchaczom z orzeczoną niepełnosprawnością lub niedostosowaniem społecznym:
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- odpowiednie warunki do nauki oraz w miarę możliwości sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
- realizację programów nauczania dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych słuchacza;
- integrację ze środowiskiem rówieśniczym;
- Szkoła organizuje zajęcia zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
§ 32
- Rada pedagogiczna wskazuje sposób dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu zawodowego do rodzaju niepełnosprawności lub indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchacza, uwzględniając posiadane przez tego słuchacza lub absolwenta orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w oparciu o szczegółową informację o sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu podaną do publicznej wiadomości na stronie internetowej CKE w terminie do 1 września roku szkolnego, w którym przeprowadzane są egzaminy.
- Zapewnienie warunków, o których mowa w ust. 1 należy do obowiązków przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
§ 33
Centrum prowadzi szeroką działalność z zakresu profilaktyki poprzez:
- realizację przyjętego w Centrum programu wychowawczo-profilaktycznego (dotyczy uczniów zajęć praktycznych);
- rozpoznawanie i analizowanie indywidualnych potrzeb i problemów uczniów i słuchaczy;
- uświadamianie uczniom i słuchaczom zagrożeń (agresja, przemoc, cyberprzemoc, uzależnienia) oraz konieczności dbania o własne zdrowie;
- współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, m.in. organizowanie zajęć integracyjnych, spotkań z psychologami;
- prowadzenie profilaktyki uzależnień;
- promocję zdrowia, zasad poprawnego żywienia;
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego
§ 34
- W Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego funkcjonuje wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego dotyczący wyboru kierunków kształcenia oraz planowania kariery zawodowej uczniów i słuchaczy.
- Celem wewnątrzszkolnego systemu doradztwa jest:
- przygotowanie uczniów i słuchaczy do trafnego wyboru zawodu i dalszego kształcenia;
- przygotowanie uczniów i słuchaczy do radzenia sobie w sytuacjach bezrobocia i adaptacji do nowych warunków pracy;
- przygotowanie uczniów i słuchaczy do roli pracowników;
- pomoc rodzicom w efektywnym wspieraniu uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
- Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego realizowany jest przez nauczycieli wszystkich typów szkół, wszystkich przedmiotów.
- Zajęcia związane z doradztwem zawodowym są prowadzone:
- w ramach lekcji przedmiotowych,
- w ramach zajęć praktycznych,
- podczas wycieczek przedmiotowych/zawodowych,
- przez udział w organizowanych przez szkołę spotkaniach z przedstawicielami właściwych instytucji, firm itp.
- przez udział uczniów i słuchaczy w przedsięwzięciach typu: targi, giełdy, pokazy zawodowe itp.
- w ramach spotkań z rodzicami uczniów,
- Za organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.
Rekrutacja
§ 35
- O przyjęcie do wszystkich typów szkół dla dorosłych mogą ubiegać się osoby, które ukończyły 18 lat (lub ukończą w roku kalendarzowym).
- W szczególnych przypadkach dyrektor szkoły może podjąć decyzję o przyjęciu do szkoły dla dorosłych osobę, która ukończyła 16 lub 15 lat.
- Rekrutacja na semestry pierwsze przeprowadzana jest według następujących zasad:
- na semestr pierwszy liceum ogólnokształcącego dla dorosłych przyjmowani są absolwenci gimnazjum i szkoły podstawowej.
- na semestr pierwszy szkół policealnych – przyjmowani są absolwenci szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych.
- O przyjęcie do klasy 7 i 8 szkoły podstawowej dla dorosłych przyjmowani są absolwenci odpowiednio 6 i 7 klasy szkoły podstawowej,
- O przyjęcie do klasy drugiej liceum ogólnokształcącego mogą ubiegać się absolwenci zasadniczej szkoły zawodowej i szkoły branżowej pierwszego stopnia.
- Na semestr programowo wyższy w szkole dla dorosłych przyjmuje się słuchacza na podstawie świadectwa ukończenia klasy programowo niższej (wpisu do indeksu potwierdzającego ukończenie semestru programowo niższego) w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której słuchacz odszedł.
- Podstawą udziału kandydata w postępowaniu rekrutacyjnym jest złożenie wniosku o przyjęcie do szkoły do dyrektora placówki.
- Postępowanie rekrutacyjne jest prowadzone na wniosek kandydata lub na wniosek rodziców/prawnych opiekunów kandydata niepełnoletniego.
- Rekrutacja słuchaczy na semestry wyższe do poszczególnych typów szkół odbywa się zgodnie z terminarzem rekrutacji z uwzględnieniem zasady, że słuchacz może powtarzać semestr jeden raz w okresie kształcenia w danej szkole. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły (upoważniony wicedyrektor) może wyrazić zgodę na powtarzanie semestru po raz drugi w okresie kształcenia w danej szkole.
- Rekrutacja do szkół w Centrum przeprowadzana jest zgodnie z harmonogramem rekrutacji ustalonym przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty na dany rok szkolny.
- Dyrektor szkoły podaje do publicznej wiadomości informacje o terminach rekrutacji, kryteriach, wymaganych dokumentach i warunkach przyjęcia kandydata do szkoły. Informacje te publikowane są na stronie internetowej szkoły oraz na tablicy ogłoszeń w holu przed kancelarią szkoły.
- Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza Szkolna Komisja Rekrutacyjna, powoływana przez dyrektora szkoły.
- Do zadań Szkolnej Komisji Rekrutacyjnej należy w szczególności:
- opracowanie regulaminu rekrutacji do szkół Centrum – do 30 kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rekrutację,
- przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego,
- ustalenie i ogłoszenie list kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do poszczególnych typów szkół, na podstawie wyników postępowania rekrutacyjnego,
- sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego,
- przedstawienie sprawozdania z prac komisji na pierwszym posiedzeniu rady pedagogicznej przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
- Organizację i tryb rekrutacji do szkół dla dorosłych określa regulamin rekrutacji na dany rok szkolny.
- Regulamin określa ogólne zasady przyjmowania kandydatów do szkół dla dorosłych w Centrum, terminy i tryb postępowania rekrutacyjnego, kryteria naboru oraz rodzaj dokumentów niezbędnych w postępowaniu rekrutacyjnym.
§ 36
- Na zajęcia praktycznej nauki zawodu realizowane w Centrum kieruje szkoła macierzysta uczniów.
- Na każdy rok szkolny dyrektor Centrum podpisuje umowę na realizację zajęć praktycznej nauki zawodu z dyrektorami szkół macierzystych uczniów.
- Umowa powinna zawierać między innymi:
- nazwę i adres podmiotu przyjmującego słuchaczy oraz miejsce jej odbywania,
- nazwę i adres szkoły kierującej słuchaczy na zajęcia edukacyjne,
- zawód w którym prowadzona będzie edukacja,
- nazwę i numer realizowanego programu nauczania dla danego zawodu,
- listę uczniów odbywających praktyczna naukę zawodu,
- formę zajęć edukacyjnych (teoretyczne przedmioty zawodowe, zajęcia laboratoryjne, zajęcia praktyczne lub praktyka zawodowa) i jej zakres,
- terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć edukacyjnych,
- prawa i obowiązki stron umowy,
- dodatkowe ustalenia stron umowy, związane z realizacją zajęć.
- Umowę zawiera się w terminie umożliwiającym realizację programu praktycznej nauki zawodu lub innych form zajęć edukacyjnych.
§ 37
- O przyjęcie na kwalifikacyjny kurs zawodowy mogą ubiegać się osoby, które posiadają zaświadczenie lekarskie, o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu, wydane zgodnie z przepisami w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadgimnazjalnych.
- O przyjęcie na kwalifikacyjny kurs zawodowy mogą ubiegać się osoby, które ukończyły 18 lat:
- absolwenci wszystkich typów szkół zainteresowani zdobywaniem kwalifikacji zawodowych,
- absolwenci studiów wyższych, dla których zdobyty zawód nie daje miejsca na rynku pracy,
- osoby dorosłe, pracujące w danym zawodzie, chcące nabyć lub zaktualizować wiedzę i umiejętności zawodowe wymagane przez pracodawcę,
- słuchacze liceów ogólnokształcących dla dorosłych, którzy znajdą czas na równoległe zdobywanie kwalifikacji zawodowych.
- Kandydaci muszą spełniać szczególne uwarunkowania związane z kształceniem w danym zawodzie, o ile zostały one określone w rozporządzeniu w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego dotyczące np. posiadania prawa jazdy, wykształcenia średniego, stopnia niepełnosprawności. Dla poszczególnych kursów uwarunkowania te są określone w programach nauczania.
- Osoby chętne do uczestnictwa w kwalifikacyjnym kursie zawodowym wypełniają wniosek o przyjęcie na kwalifikacyjny kurs zawodowy i składają go do dyrektora Centrum w formie pisemnej.
- Rekrutacja przeprowadzana jest w ciągu całego roku szkolnego.
- Szczegółowe zasady rekrutacji słuchaczy na kwalifikacyjne kursy zawodowe określone są w Regulaminie organizacji i prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mińsku Mazowieckim.