Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Koncepcja pracy Centum

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mińsku Mazowieckim na lata 2017 – 2022

„Wiedza to za mało, musimy umieć ją stosować.
Chcieć to za mało, musimy działać”
Johann Wolfgang von Goethe

Spis treści:

I. Podstawa opracowania koncepcji

Koncepcja pracy Centrum to ogólny plan działania placówki, który określa kierunki jej pracy i rozwoju. Odgrywa rolę drogowskazu, wytyczając wszystkim członkom społeczności szkolnej ten sam kierunek działania.

Koncepcja jest nierozerwalna i spójna z treścią dokumentów wewnątrzszkolnych.

W tworzeniu dokumentu uwzględniono rolę szkoły w środowisku lokalnym. Nie ulega bowiem wątpliwości, że sprawne działanie szkoły wymaga stałej i partnerskiej współpracy z organem nadzorującym i prowadzącym oraz innymi szkołami i instytucjami mogącymi wspierać jej działania.

Koncepcja pracy Centrum na lata 2017 – 2022 została opracowana w oparciu o:

  • Statut Centrum,
  • wyniki ewaluacji wewnętrznej – w szczególności ewaluacji przeprowadzonej w roku szkolnym 2016/2017,
  • koncepcję funkcjonowania i rozwoju placówki opracowaną przez dyrektora Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego na potrzeby postępowania konkursowego i kolejną kadencję sprawowania stanowiska,
  • wnioski z nadzoru pedagogicznego,
  • uwagi i spostrzeżenia nauczycieli,

Sposób upublicznienia koncepcji:

  • przedstawienie na posiedzeniu rady pedagogicznej,
  • zamieszczenie na stronie internetowej szkoły,
  • zapoznanie uczniów/słuchaczy podczas zajęć wychowawczych

II. Charakterystyka placówki

Placówka usytuowana jest w Mińsku Mazowieckim:

  • budynek CKP, przy ulicy Budowlanej 4,
  • budynki Ośrodka Mechaniki i Diagnostyki Pojazdowej przy ulicy Sosnkowskiego 43

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego powstało 1 września 2012 roku na mocy Uchwały Nr XI/114/12 Rady Powiatu Mińskiego z dnia 29 lutego 2012 roku.

W skład CKZiU weszły placówki:

  • Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stanisława Staszica oraz
  • Centrum Kształcenia Praktycznego im. M. Benko w Mińsku Mazowieckim.

Połączone placówki to ośrodki edukacyjne, które cieszyły się wieloletnią tradycją.

Centrum Kształcenia Praktycznego powstało w 1999 roku z przekształcenia Warsztatów Szkolnych Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1, w późniejszym czasie przyłączono warsztaty szkolne Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2.

Centrum Kształcenia Ustawicznego powołane zostało przez Kuratora Oświaty i Wychowania w Siedlcach 1 sierpnia 1977 r. Połączono Technikum Budowlane Zaoczne i Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Mińsku Mazowieckim.

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego jest placówką kształcenia ustawicznego i praktycznego.

Organem prowadzącym Centrum jest Powiat Miński, zaś organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie.

W Centrum funkcjonują następujące szkoły prowadzące kształcenie w formie zaocznej:

  • Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych,
  • Szkoła Policealna dla Dorosłych.

W skład CKZiU wchodzą ponadto:

  • Centrum Kształcenia Praktycznego, a w nim:
    • Ośrodek Mechaniki i Diagnostyki Pojazdowej,
    • Ośrodek Spawalnictwa,
  • Powiatowy Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego,

Baza dydaktyczna

Bazę dydaktyczną Centrum stanowią budynki o całkowitej powierzchni 4721,2 m2.

W skład zabudowy wchodzą:

  • budynek warsztatowy – 2280,00 m2
  • budynek mechaniki pojazdowej – 851,46 m2
  • budynek diagnostyki pojazdowej – 141,62 m2
  • poligon budowlany – 609,76 m2
  • budynek biurowo-magazynowy – 590,83 m2
  • magazyn stali – 247,53 m2

W Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego działają następujące pracownie: ślusarskie, spawalnicze, stolarskie, komputerowe, ogólnobudowlane, posadzkarska, technologiczna, instalatorskie, fryzjerska, obróbki skrawaniem, gastronomiczne, krawieckie, mechaniki i diagnostyki pojazdowej

Pracownie zawodowe są na bieżąco modernizowane, remontowane i wyposażane w sprzęt dydaktyczny.

Budynki szkolne oraz ich otoczenie jest nadzorowane za pomocą kamer monitoringu wizyjnego.

Założenia reformy oświaty oraz zmiany w kształceniu zawodowym i ustawicznym prowadzą do wniosku, że Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego i funkcjonujące w ich strukturze Centra Kształcenia Praktycznego mają szansę stać się wiodącym ogniwem w szkolnictwie zawodowym. Dlatego należy rozwijać działania, które pozwolą przygotować infrastrukturę placówki do wymagań nowoczesnego szkolnictwa zawodowego.

Kadra dydaktyczna Centrum

W roku szkolnym 2016/2017 w CKZiU zatrudnionych było 77 nauczycieli, w tym 43 nauczycieli dyplomowanych, 17 mianowanych i 13 kontraktowych. Kadrę pedagogiczną cechuje wysoki poziom kompetencji zawodowych. Nauczyciele systematycznie doskonalą swoją wiedzę i umiejętności poprzez aktywne uczestnictwo w formach wewnętrznych oraz w formach zewnętrznych.

Szybka zmiana oferty edukacyjnej w Centrum jest możliwa dzięki temu, iż ponad 50% kadry dydaktycznej jest zatrudniona na część etatu przy realizacji konkretnych zajęć dydaktycznych np. na kwalifikacyjnych kursach zawodowych oraz w PODiDZ.

III. Misja i wizja Centrum

„Szkoła nie jest przystankiem, jest drogą,
która się otwiera na coraz nowsze horyzonty do zdobycia”
(Celestin Freinet)

Centrum to organizacja nauczycieli, pracowników administracji i obsługi oraz uczniów i słuchaczy, którzy współpracują ze sobą, aby osiągnąć określone cele dydaktyczne i wychowawcze.

Do funkcjonowania placówki niezbędne jest:

  • jasne, precyzyjne określenie celów do osiągnięcia,
  • ukierunkowanie działań całej społeczności szkolnej na wspólne cele,
  • pozytywne motywowanie i integrowanie społeczności szkolnej do wspólnej pracy i realizacji podstawowych celów,
  • inspirowanie nauczycieli i uczniów/słuchaczy do twórczego działania,
  • promowanie i poszanowanie przez środowisko szkolne takich wartości jak:
    • sprawiedliwość
    • kultura osobista
    • wiedza
    • uczciwość
    • kreatywność
    • nauka
    • odpowiedzialność
    • rozwój
    • zaangażowanie
    • praca
    • pasja
    • bezpieczeństwo.

Misja Centrum

  • Centrum promuje i realizuje w regionie ideę edukacji ustawicznej – uczenia się przez całe życie,
  • Centrum podejmuje działania, które służą zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych społeczności regionu mińskiego w możliwie wszystkich formach kształcenia,
  • Centrum zapewnienia wysoki poziom jakości usług edukacyjnych w formach szkolnych i pozaszkolnych,

Wizja Centrum

Centrum to taka placówka, w której:

  • panuje życzliwa i bezpieczna atmosfera, oparta na kulturze osobistej wszystkich pracowników, uczniów, słuchaczy, wzajemnym szacunku, partnerstwie, pomocy i współdziałaniu;
  • nauczyciele są sprawiedliwi i konsekwentni, cieszą się autorytetem u uczniów i słuchaczy, okazują życzliwość, wspierają ich w rozwoju, rozwijają zainteresowania, pomagają w rozwiązywaniu problemów;
  • nauczyciele są kompetentni, podnoszą swoje kwalifikacje i umiejętności, mają zapewnione warunki do podnoszenia kwalifikacji;
  • dyrektor tworzy właściwą i pozytywną atmosferę pracy, jest konsekwentny w postępowaniu, potrafi sprawnie organizować pracę szkoły, wspiera nauczycieli w ich pracy, sprawnie rozwiązuje problemy i konflikty, jest dobrym gospodarzem;
  • procesy edukacyjne realizowane są zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego i w zawodach,
  • procesy edukacyjne realizowane są z wykorzystaniem nowoczesnej bazy dydaktycznej oraz aktywnych metod pracy dydaktycznej,
  • uczniowie/słuchacze nabywają wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania edukacji na wyższych szczeblach oraz funkcjonowania w życiu zawodowym,
  • kształtowe są pożądane postawy uczniów i słuchaczy,
  • zapewnione są bezpieczne i higieniczne warunki pracy i kształcenia.

IV. Profil absolwenta Centrum

„Wykształcenie, podobnie do ubrania, winno być starannie dopasowane do osoby.
Zbyt małe uwiera, za obszerne śmieszy”
Andrzej Niewinny Dobrowolski

Centrum realizuje zadania na wielu płaszczyznach edukacyjnych. Z uwagi na to profil absolwenta Centrum ma charakter ogólny.

Absolwent Centrum jest człowiekiem dojrzałym pod względem moralnym, intelektualnym, emocjonalnym, społecznym i obywatelskim, twórczym, samodzielnym i odpowiedzialnym, uczciwym, kulturalnym, z rozwiniętą potrzebą samorozwoju.

Absolwent Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego:

  • zdobył wiedzę ogólną/zawodową w zakresie swego typu szkoły;
  • zdobył kompetencje i kwalifikacje pozwalające na wykonywanie określonego zawodu;
  • zna lokalny rynek pracy i rozumie jego możliwości i ograniczenia;
  • potrafi kreatywnie poszukiwać pracy;
  • ma świadomość, że może uczestniczyć w różnych formach kształcenia ustawicznego, by kierować własnym rozwojem edukacyjno- zawodowym;
  • wykorzystuje technologie informatyczne w pracy zawodowej i życiu społecznym;
  • uczestniczy w życiu publicznym;
  • przestrzega zasad współżycia w społeczności lokalnej i demokratycznym państwie;
  • korzysta z dóbr kultury, uczestniczy w życiu kulturowym;
  • prezentuje wysoką kulturę osobistą,
  • potrafi komunikować się z ludźmi, posiada umiejętność współdziałania w grupie;
  • podejmuje działania prospołeczne,
  • ma szacunek dla wspólnego dobra;
  • szanuje dziedzictwo narodowe, zna jego miejsce w kulturze europejskiej;
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny w życiu zawodowym i osobistym,
  • prezentuje zachowania proekologiczne;

V. Koncepcja i kierunki pracy Centrum w poszczególnych obszarach

Rozwój Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, wynikający z idei uczenia się przez całe życie jest zgodny z priorytetami Strategii Lizbońskiej oraz Strategią Rozwoju Lokalnego Powiatu Mińskiego do roku 2020.

Działania w obszarze dydaktycznym

Proces dydaktyczny w Centrum powinien być nakierowany na ucznia/słuchacza z trudnościami edukacyjnymi, ucznia/słuchacza przeciętnego i ucznia/słuchacza zdolnego.

Każdy uczący się powinien mieć możliwości odnoszenia sukcesu na miarę swoich możliwości.

  • organizowanie kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych,
  • organizowanie kształcenia praktycznego dla uczniów i słuchaczy,
  • organizowanie teoretycznego dokształcanie młodocianych pracowników zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych,
  • rozwój Centrum jako Ośrodka Egzaminacyjnego do przeprowadzania zewnętrznych egzaminów zawodowych, współpraca z OKE w Warszawie,
  • wzbogacanie oferty edukacyjnej Centrum – w szczególności działalności pozaszkolnej z uwzględnieniem zarówno kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jak i innych form kursowych; elastyczne reagowanie na potrzeby rynku pracy i edukacyjne zainteresowania słuchaczy,
  • promowanie i dalszy rozwój kształcenia na odległość,
  • rozwój poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej, jako zadania wpisanego przez prawo oświatowe w zadania placówek o charakterze Centrum,
  • kreowanie właściwego klimatu pedagogicznego i warunków do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych,
  • zapewnianie wszechstronnego rozwoju ucznia/słuchacza na miarę jego maksymalnych możliwości intelektualnych i psychofizycznych; kształcenie kompetencji kluczowych i profesjonalnych, pożądanych na rynku pracy,
  • utrzymywanie wysokiego poziomu nauczania we wszystkich formach kształcenia;
  • oferowanie ciekawych, dobrze przygotowanych i przeprowadzonych zajęć edukacyjnych – ze szczególnym zastosowaniem technologii informatycznej,
  • organizowanie i uczestniczenie w konkursach, olimpiadach, zawodach wyzwalających w uczniach i słuchaczach chęć współzawodnictwa, inicjatywę, przedsiębiorczość.
  • wspieranie nauczycieli w organizacji konkursów, lekcji otwartych, pokazów, wycieczek szkolnych,
  • współpraca z pracodawcami w zakresie prowadzania praktycznej nauki zawodu,
  • dokonywanie systematycznej analizy wyników pracy dydaktyczno wychowawczej oraz wyników egzaminów zewnętrznych.

Działania w obszarze wychowawczym i opiekuńczym

  • kształtowanie właściwych postaw wśród uczniów i słuchaczy – międzyludzkich, edukacyjnych, społecznych, proekologicznych, obywatelskich, patriotycznych,
  • budowanie wśród uczniów i słuchaczy poczucia przynależności do społeczności szkolnej,
  • propagowanie higienicznego i bezpiecznego stylu życia,
  • wspieranie słuchaczy w łączeniu obowiązków szkolnych z życiem zawodowym i rodzinnym,
  • budowanie przyjaznej, ale zdyscyplinowanej relacji pomiędzy uczącymi się a nauczycielami,
  • diagnozowanie sytuacji życiowej uczniów/słuchaczy w celu wspierania ich i pomocy w rozwiązywaniu problemów,
  • wspieranie uczniów/słuchaczy w budowaniu poczucia własnej wartości,
  • prowadzenie stałego monitoringu zagrożeń patologiami społecznymi wśród uczniów/słuchaczy,
  • organizowanie działań edukacyjnych – wśród uczniów, słuchaczy i nauczycieli w zakresie rozpoznawania zagrożeń i ich przeciwdziałaniu,
  • wspieranie słuchaczy w rozwoju idei samorządności – udział Samorządu Słuchaczy w planowaniu i organizowaniu życia szkolnego wszystkich słuchaczy,
  • wspieranie uczniów/słuchaczy w organizacji imprez kulturalnych, szkolnych, charytatywnych.
  • dokonywanie systematycznej i wnikliwej analizy frekwencji.
  • pogłębianie współpracy Centrum ze szkołami macierzystymi uczniów.

Działania w obszarze organizacji i kierowania Centrum

  • kreowanie przyjaznego klimatu pracy w szkole – opartego na partnerstwie, wzajemnym szacunku, tolerancji i dialogu,
  • aktualizowanie i ujednolicenie prawa wewnątrzszkolnego zgodnie z obowiązującym stanem prawnym,
  • poszerzanie obszarów działań dydaktycznych w formach szkolnych i pozaszkolnych,
  • dbałość o rozwój i modernizację bazy dydaktycznej,
  • zapewnienie dobrze zaplanowanych i zorganizowanych zajęć dydaktycznych we wszystkich formach kształcenia,
  • racjonalne prowadzenie polityki kadrowej – dbałość o systematyczne podnoszenie kwalifikacji nauczycieli,
  • preferowanie właściwych postaw nauczycieli,
  • doskonalenie przepływu informacji w obrębie społeczności szkolnej,
  • rozwijanie współpracy placówki z innymi szkołami w powiecie, ośrodkami kształcenia ustawicznego w kraju, organizacjami pozaszkolnymi i innymi instytucjami,
  • prowadzenie ewaluacji wewnętrznej –ewaluacja jako narzędzie wspierająca proces racjonalnego zarządzania,
  • dbałość o zdrowie, higienę, bezpieczeństwo pracy pracowników szkoły, uczniów i słuchaczy,
  • dbałość o racjonalne pozyskiwanie i wykorzystywanie funduszy – w tym środków z programów związanych z funduszami Unii Europejskiej,
  • współpraca z organem prowadzącym w zakresie modernizacji i rozwoju placówki.

Działania w obszarze promocji Centrum

  • poszerzać ofertę edukacyjną zgodnie z oczekiwaniami słuchaczy i pracodawców,
  • promować i prezentować w środowisku pozytywne postawy uczniów/słuchaczy, ich osiągnięcia w różnorodnych olimpiadach i konkursach,
  • dbać o wizerunek strony internetowej, tak by była bieżącym źródłem informacji i kontaktów dla uczniów/słuchaczy i nauczycieli,
  • rozwijać współpracę z lokalną prasą i innymi mediami,
  • propagować działalność Centrum w środowisku lokalnym np. poprzez udział w imprezach i uroczystościach powiatowych, wydawanie folderów, plakatów, ulotek,

Koncepcja pracy Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mińsku Mazowieckim na lata 2017-2022 została przyjęta uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 31 sierpnia 2017 r.

Wersja do druku

Loader Ładowanie dokumentu…
EAD Logo Wczytywanie trwa zbyt długo?

Reload Odśwież widok
| Otwórz Otwórz w nowej karcie

Pobierz [788.77 KB]