Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mińsku Mazowieckim na lata 2017 – 2022
„Wiedza to za mało, musimy umieć ją stosować.
Chcieć to za mało, musimy działać”
Johann Wolfgang von Goethe
Spis treści:
I. Podstawa opracowania koncepcji
Koncepcja pracy Centrum to ogólny plan działania placówki, który określa kierunki jej pracy i rozwoju. Odgrywa rolę drogowskazu, wytyczając wszystkim członkom społeczności szkolnej ten sam kierunek działania.
Koncepcja jest nierozerwalna i spójna z treścią dokumentów wewnątrzszkolnych.
W tworzeniu dokumentu uwzględniono rolę szkoły w środowisku lokalnym. Nie ulega bowiem wątpliwości, że sprawne działanie szkoły wymaga stałej i partnerskiej współpracy z organem nadzorującym i prowadzącym oraz innymi szkołami i instytucjami mogącymi wspierać jej działania.
Koncepcja pracy Centrum na lata 2017 – 2022 została opracowana w oparciu o:
- Statut Centrum,
- wyniki ewaluacji wewnętrznej – w szczególności ewaluacji przeprowadzonej w roku szkolnym 2016/2017,
- koncepcję funkcjonowania i rozwoju placówki opracowaną przez dyrektora Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego na potrzeby postępowania konkursowego i kolejną kadencję sprawowania stanowiska,
- wnioski z nadzoru pedagogicznego,
- uwagi i spostrzeżenia nauczycieli,
Sposób upublicznienia koncepcji:
- przedstawienie na posiedzeniu rady pedagogicznej,
- zamieszczenie na stronie internetowej szkoły,
- zapoznanie uczniów/słuchaczy podczas zajęć wychowawczych
II. Charakterystyka placówki
Placówka usytuowana jest w Mińsku Mazowieckim:
- budynek CKP, przy ulicy Budowlanej 4,
- budynki Ośrodka Mechaniki i Diagnostyki Pojazdowej przy ulicy Sosnkowskiego 43
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego powstało 1 września 2012 roku na mocy Uchwały Nr XI/114/12 Rady Powiatu Mińskiego z dnia 29 lutego 2012 roku.
W skład CKZiU weszły placówki:
- Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stanisława Staszica oraz
- Centrum Kształcenia Praktycznego im. M. Benko w Mińsku Mazowieckim.
Połączone placówki to ośrodki edukacyjne, które cieszyły się wieloletnią tradycją.
Centrum Kształcenia Praktycznego powstało w 1999 roku z przekształcenia Warsztatów Szkolnych Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1, w późniejszym czasie przyłączono warsztaty szkolne Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2.
Centrum Kształcenia Ustawicznego powołane zostało przez Kuratora Oświaty i Wychowania w Siedlcach 1 sierpnia 1977 r. Połączono Technikum Budowlane Zaoczne i Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Mińsku Mazowieckim.
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego jest placówką kształcenia ustawicznego i praktycznego.
Organem prowadzącym Centrum jest Powiat Miński, zaś organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie.
W Centrum funkcjonują następujące szkoły prowadzące kształcenie w formie zaocznej:
- Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych,
- Szkoła Policealna dla Dorosłych.
W skład CKZiU wchodzą ponadto:
- Centrum Kształcenia Praktycznego, a w nim:
- Ośrodek Mechaniki i Diagnostyki Pojazdowej,
- Ośrodek Spawalnictwa,
- Powiatowy Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego,
Baza dydaktyczna
Bazę dydaktyczną Centrum stanowią budynki o całkowitej powierzchni 4721,2 m2.
W skład zabudowy wchodzą:
- budynek warsztatowy – 2280,00 m2
- budynek mechaniki pojazdowej – 851,46 m2
- budynek diagnostyki pojazdowej – 141,62 m2
- poligon budowlany – 609,76 m2
- budynek biurowo-magazynowy – 590,83 m2
- magazyn stali – 247,53 m2
W Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego działają następujące pracownie: ślusarskie, spawalnicze, stolarskie, komputerowe, ogólnobudowlane, posadzkarska, technologiczna, instalatorskie, fryzjerska, obróbki skrawaniem, gastronomiczne, krawieckie, mechaniki i diagnostyki pojazdowej
Pracownie zawodowe są na bieżąco modernizowane, remontowane i wyposażane w sprzęt dydaktyczny.
Budynki szkolne oraz ich otoczenie jest nadzorowane za pomocą kamer monitoringu wizyjnego.
Założenia reformy oświaty oraz zmiany w kształceniu zawodowym i ustawicznym prowadzą do wniosku, że Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego i funkcjonujące w ich strukturze Centra Kształcenia Praktycznego mają szansę stać się wiodącym ogniwem w szkolnictwie zawodowym. Dlatego należy rozwijać działania, które pozwolą przygotować infrastrukturę placówki do wymagań nowoczesnego szkolnictwa zawodowego.
Kadra dydaktyczna Centrum
W roku szkolnym 2016/2017 w CKZiU zatrudnionych było 77 nauczycieli, w tym 43 nauczycieli dyplomowanych, 17 mianowanych i 13 kontraktowych. Kadrę pedagogiczną cechuje wysoki poziom kompetencji zawodowych. Nauczyciele systematycznie doskonalą swoją wiedzę i umiejętności poprzez aktywne uczestnictwo w formach wewnętrznych oraz w formach zewnętrznych.
Szybka zmiana oferty edukacyjnej w Centrum jest możliwa dzięki temu, iż ponad 50% kadry dydaktycznej jest zatrudniona na część etatu przy realizacji konkretnych zajęć dydaktycznych np. na kwalifikacyjnych kursach zawodowych oraz w PODiDZ.
III. Misja i wizja Centrum
„Szkoła nie jest przystankiem, jest drogą,
która się otwiera na coraz nowsze horyzonty do zdobycia”
(Celestin Freinet)
Centrum to organizacja nauczycieli, pracowników administracji i obsługi oraz uczniów i słuchaczy, którzy współpracują ze sobą, aby osiągnąć określone cele dydaktyczne i wychowawcze.
Do funkcjonowania placówki niezbędne jest:
- jasne, precyzyjne określenie celów do osiągnięcia,
- ukierunkowanie działań całej społeczności szkolnej na wspólne cele,
- pozytywne motywowanie i integrowanie społeczności szkolnej do wspólnej pracy i realizacji podstawowych celów,
- inspirowanie nauczycieli i uczniów/słuchaczy do twórczego działania,
- promowanie i poszanowanie przez środowisko szkolne takich wartości jak:
- sprawiedliwość
- kultura osobista
- wiedza
- uczciwość
- kreatywność
- nauka
- odpowiedzialność
- rozwój
- zaangażowanie
- praca
- pasja
- bezpieczeństwo.
Misja Centrum
- Centrum promuje i realizuje w regionie ideę edukacji ustawicznej – uczenia się przez całe życie,
- Centrum podejmuje działania, które służą zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych społeczności regionu mińskiego w możliwie wszystkich formach kształcenia,
- Centrum zapewnienia wysoki poziom jakości usług edukacyjnych w formach szkolnych i pozaszkolnych,
Wizja Centrum
Centrum to taka placówka, w której:
- panuje życzliwa i bezpieczna atmosfera, oparta na kulturze osobistej wszystkich pracowników, uczniów, słuchaczy, wzajemnym szacunku, partnerstwie, pomocy i współdziałaniu;
- nauczyciele są sprawiedliwi i konsekwentni, cieszą się autorytetem u uczniów i słuchaczy, okazują życzliwość, wspierają ich w rozwoju, rozwijają zainteresowania, pomagają w rozwiązywaniu problemów;
- nauczyciele są kompetentni, podnoszą swoje kwalifikacje i umiejętności, mają zapewnione warunki do podnoszenia kwalifikacji;
- dyrektor tworzy właściwą i pozytywną atmosferę pracy, jest konsekwentny w postępowaniu, potrafi sprawnie organizować pracę szkoły, wspiera nauczycieli w ich pracy, sprawnie rozwiązuje problemy i konflikty, jest dobrym gospodarzem;
- procesy edukacyjne realizowane są zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego i w zawodach,
- procesy edukacyjne realizowane są z wykorzystaniem nowoczesnej bazy dydaktycznej oraz aktywnych metod pracy dydaktycznej,
- uczniowie/słuchacze nabywają wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania edukacji na wyższych szczeblach oraz funkcjonowania w życiu zawodowym,
- kształtowe są pożądane postawy uczniów i słuchaczy,
- zapewnione są bezpieczne i higieniczne warunki pracy i kształcenia.
IV. Profil absolwenta Centrum
„Wykształcenie, podobnie do ubrania, winno być starannie dopasowane do osoby.
Zbyt małe uwiera, za obszerne śmieszy”
Andrzej Niewinny Dobrowolski
Centrum realizuje zadania na wielu płaszczyznach edukacyjnych. Z uwagi na to profil absolwenta Centrum ma charakter ogólny.
Absolwent Centrum jest człowiekiem dojrzałym pod względem moralnym, intelektualnym, emocjonalnym, społecznym i obywatelskim, twórczym, samodzielnym i odpowiedzialnym, uczciwym, kulturalnym, z rozwiniętą potrzebą samorozwoju.
Absolwent Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego:
- zdobył wiedzę ogólną/zawodową w zakresie swego typu szkoły;
- zdobył kompetencje i kwalifikacje pozwalające na wykonywanie określonego zawodu;
- zna lokalny rynek pracy i rozumie jego możliwości i ograniczenia;
- potrafi kreatywnie poszukiwać pracy;
- ma świadomość, że może uczestniczyć w różnych formach kształcenia ustawicznego, by kierować własnym rozwojem edukacyjno- zawodowym;
- wykorzystuje technologie informatyczne w pracy zawodowej i życiu społecznym;
- uczestniczy w życiu publicznym;
- przestrzega zasad współżycia w społeczności lokalnej i demokratycznym państwie;
- korzysta z dóbr kultury, uczestniczy w życiu kulturowym;
- prezentuje wysoką kulturę osobistą,
- potrafi komunikować się z ludźmi, posiada umiejętność współdziałania w grupie;
- podejmuje działania prospołeczne,
- ma szacunek dla wspólnego dobra;
- szanuje dziedzictwo narodowe, zna jego miejsce w kulturze europejskiej;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny w życiu zawodowym i osobistym,
- prezentuje zachowania proekologiczne;
V. Koncepcja i kierunki pracy Centrum w poszczególnych obszarach
Rozwój Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, wynikający z idei uczenia się przez całe życie jest zgodny z priorytetami Strategii Lizbońskiej oraz Strategią Rozwoju Lokalnego Powiatu Mińskiego do roku 2020.
Działania w obszarze dydaktycznym
Proces dydaktyczny w Centrum powinien być nakierowany na ucznia/słuchacza z trudnościami edukacyjnymi, ucznia/słuchacza przeciętnego i ucznia/słuchacza zdolnego.
Każdy uczący się powinien mieć możliwości odnoszenia sukcesu na miarę swoich możliwości.
- organizowanie kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych,
- organizowanie kształcenia praktycznego dla uczniów i słuchaczy,
- organizowanie teoretycznego dokształcanie młodocianych pracowników zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych,
- rozwój Centrum jako Ośrodka Egzaminacyjnego do przeprowadzania zewnętrznych egzaminów zawodowych, współpraca z OKE w Warszawie,
- wzbogacanie oferty edukacyjnej Centrum – w szczególności działalności pozaszkolnej z uwzględnieniem zarówno kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jak i innych form kursowych; elastyczne reagowanie na potrzeby rynku pracy i edukacyjne zainteresowania słuchaczy,
- promowanie i dalszy rozwój kształcenia na odległość,
- rozwój poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej, jako zadania wpisanego przez prawo oświatowe w zadania placówek o charakterze Centrum,
- kreowanie właściwego klimatu pedagogicznego i warunków do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych,
- zapewnianie wszechstronnego rozwoju ucznia/słuchacza na miarę jego maksymalnych możliwości intelektualnych i psychofizycznych; kształcenie kompetencji kluczowych i profesjonalnych, pożądanych na rynku pracy,
- utrzymywanie wysokiego poziomu nauczania we wszystkich formach kształcenia;
- oferowanie ciekawych, dobrze przygotowanych i przeprowadzonych zajęć edukacyjnych – ze szczególnym zastosowaniem technologii informatycznej,
- organizowanie i uczestniczenie w konkursach, olimpiadach, zawodach wyzwalających w uczniach i słuchaczach chęć współzawodnictwa, inicjatywę, przedsiębiorczość.
- wspieranie nauczycieli w organizacji konkursów, lekcji otwartych, pokazów, wycieczek szkolnych,
- współpraca z pracodawcami w zakresie prowadzania praktycznej nauki zawodu,
- dokonywanie systematycznej analizy wyników pracy dydaktyczno wychowawczej oraz wyników egzaminów zewnętrznych.
Działania w obszarze wychowawczym i opiekuńczym
- kształtowanie właściwych postaw wśród uczniów i słuchaczy – międzyludzkich, edukacyjnych, społecznych, proekologicznych, obywatelskich, patriotycznych,
- budowanie wśród uczniów i słuchaczy poczucia przynależności do społeczności szkolnej,
- propagowanie higienicznego i bezpiecznego stylu życia,
- wspieranie słuchaczy w łączeniu obowiązków szkolnych z życiem zawodowym i rodzinnym,
- budowanie przyjaznej, ale zdyscyplinowanej relacji pomiędzy uczącymi się a nauczycielami,
- diagnozowanie sytuacji życiowej uczniów/słuchaczy w celu wspierania ich i pomocy w rozwiązywaniu problemów,
- wspieranie uczniów/słuchaczy w budowaniu poczucia własnej wartości,
- prowadzenie stałego monitoringu zagrożeń patologiami społecznymi wśród uczniów/słuchaczy,
- organizowanie działań edukacyjnych – wśród uczniów, słuchaczy i nauczycieli w zakresie rozpoznawania zagrożeń i ich przeciwdziałaniu,
- wspieranie słuchaczy w rozwoju idei samorządności – udział Samorządu Słuchaczy w planowaniu i organizowaniu życia szkolnego wszystkich słuchaczy,
- wspieranie uczniów/słuchaczy w organizacji imprez kulturalnych, szkolnych, charytatywnych.
- dokonywanie systematycznej i wnikliwej analizy frekwencji.
- pogłębianie współpracy Centrum ze szkołami macierzystymi uczniów.
Działania w obszarze organizacji i kierowania Centrum
- kreowanie przyjaznego klimatu pracy w szkole – opartego na partnerstwie, wzajemnym szacunku, tolerancji i dialogu,
- aktualizowanie i ujednolicenie prawa wewnątrzszkolnego zgodnie z obowiązującym stanem prawnym,
- poszerzanie obszarów działań dydaktycznych w formach szkolnych i pozaszkolnych,
- dbałość o rozwój i modernizację bazy dydaktycznej,
- zapewnienie dobrze zaplanowanych i zorganizowanych zajęć dydaktycznych we wszystkich formach kształcenia,
- racjonalne prowadzenie polityki kadrowej – dbałość o systematyczne podnoszenie kwalifikacji nauczycieli,
- preferowanie właściwych postaw nauczycieli,
- doskonalenie przepływu informacji w obrębie społeczności szkolnej,
- rozwijanie współpracy placówki z innymi szkołami w powiecie, ośrodkami kształcenia ustawicznego w kraju, organizacjami pozaszkolnymi i innymi instytucjami,
- prowadzenie ewaluacji wewnętrznej –ewaluacja jako narzędzie wspierająca proces racjonalnego zarządzania,
- dbałość o zdrowie, higienę, bezpieczeństwo pracy pracowników szkoły, uczniów i słuchaczy,
- dbałość o racjonalne pozyskiwanie i wykorzystywanie funduszy – w tym środków z programów związanych z funduszami Unii Europejskiej,
- współpraca z organem prowadzącym w zakresie modernizacji i rozwoju placówki.
Działania w obszarze promocji Centrum
- poszerzać ofertę edukacyjną zgodnie z oczekiwaniami słuchaczy i pracodawców,
- promować i prezentować w środowisku pozytywne postawy uczniów/słuchaczy, ich osiągnięcia w różnorodnych olimpiadach i konkursach,
- dbać o wizerunek strony internetowej, tak by była bieżącym źródłem informacji i kontaktów dla uczniów/słuchaczy i nauczycieli,
- rozwijać współpracę z lokalną prasą i innymi mediami,
- propagować działalność Centrum w środowisku lokalnym np. poprzez udział w imprezach i uroczystościach powiatowych, wydawanie folderów, plakatów, ulotek,