Koncepcja pracy Centum

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mińsku Mazowieckim na lata 2017 – 2022

„Wiedza to za mało, musimy umieć ją stosować.
Chcieć to za mało, musimy działać”
Johann Wolfgang von Goethe

Spis treści:

I. Podstawa opracowania koncepcji

Koncepcja pracy Centrum to ogólny plan działania placówki, który określa kierunki jej pracy i rozwoju. Odgrywa rolę drogowskazu, wytyczając wszystkim członkom społeczności szkolnej ten sam kierunek działania.

Koncepcja jest nierozerwalna i spójna z treścią dokumentów wewnątrzszkolnych.

W tworzeniu dokumentu uwzględniono rolę szkoły w środowisku lokalnym. Nie ulega bowiem wątpliwości, że sprawne działanie szkoły wymaga stałej i partnerskiej współpracy z organem nadzorującym i prowadzącym oraz innymi szkołami i instytucjami mogącymi wspierać jej działania.

Koncepcja pracy Centrum na lata 2017 – 2022 została opracowana w oparciu o:

  • Statut Centrum,
  • wyniki ewaluacji wewnętrznej – w szczególności ewaluacji przeprowadzonej w roku szkolnym 2016/2017,
  • koncepcję funkcjonowania i rozwoju placówki opracowaną przez dyrektora Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego na potrzeby postępowania konkursowego i kolejną kadencję sprawowania stanowiska,
  • wnioski z nadzoru pedagogicznego,
  • uwagi i spostrzeżenia nauczycieli,

Sposób upublicznienia koncepcji:

  • przedstawienie na posiedzeniu rady pedagogicznej,
  • zamieszczenie na stronie internetowej szkoły,
  • zapoznanie uczniów/słuchaczy podczas zajęć wychowawczych

II. Charakterystyka placówki

Placówka usytuowana jest w Mińsku Mazowieckim:

  • budynek CKP, przy ulicy Budowlanej 4,
  • budynki Ośrodka Mechaniki i Diagnostyki Pojazdowej przy ulicy Sosnkowskiego 43

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego powstało 1 września 2012 roku na mocy Uchwały Nr XI/114/12 Rady Powiatu Mińskiego z dnia 29 lutego 2012 roku.

W skład CKZiU weszły placówki:

  • Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stanisława Staszica oraz
  • Centrum Kształcenia Praktycznego im. M. Benko w Mińsku Mazowieckim.

Połączone placówki to ośrodki edukacyjne, które cieszyły się wieloletnią tradycją.

Centrum Kształcenia Praktycznego powstało w 1999 roku z przekształcenia Warsztatów Szkolnych Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1, w późniejszym czasie przyłączono warsztaty szkolne Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2.

Centrum Kształcenia Ustawicznego powołane zostało przez Kuratora Oświaty i Wychowania w Siedlcach 1 sierpnia 1977 r. Połączono Technikum Budowlane Zaoczne i Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Mińsku Mazowieckim.

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego jest placówką kształcenia ustawicznego i praktycznego.

Organem prowadzącym Centrum jest Powiat Miński, zaś organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie.

W Centrum funkcjonują następujące szkoły prowadzące kształcenie w formie zaocznej:

  • Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych,
  • Szkoła Policealna dla Dorosłych.

W skład CKZiU wchodzą ponadto:

  • Centrum Kształcenia Praktycznego, a w nim:
    • Ośrodek Mechaniki i Diagnostyki Pojazdowej,
    • Ośrodek Spawalnictwa,
  • Powiatowy Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego,

Baza dydaktyczna

Bazę dydaktyczną Centrum stanowią budynki o całkowitej powierzchni 4721,2 m2.

W skład zabudowy wchodzą:

  • budynek warsztatowy – 2280,00 m2
  • budynek mechaniki pojazdowej – 851,46 m2
  • budynek diagnostyki pojazdowej – 141,62 m2
  • poligon budowlany – 609,76 m2
  • budynek biurowo-magazynowy – 590,83 m2
  • magazyn stali – 247,53 m2

W Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego działają następujące pracownie: ślusarskie, spawalnicze, stolarskie, komputerowe, ogólnobudowlane, posadzkarska, technologiczna, instalatorskie, fryzjerska, obróbki skrawaniem, gastronomiczne, krawieckie, mechaniki i diagnostyki pojazdowej

Pracownie zawodowe są na bieżąco modernizowane, remontowane i wyposażane w sprzęt dydaktyczny.

Budynki szkolne oraz ich otoczenie jest nadzorowane za pomocą kamer monitoringu wizyjnego.

Założenia reformy oświaty oraz zmiany w kształceniu zawodowym i ustawicznym prowadzą do wniosku, że Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego i funkcjonujące w ich strukturze Centra Kształcenia Praktycznego mają szansę stać się wiodącym ogniwem w szkolnictwie zawodowym. Dlatego należy rozwijać działania, które pozwolą przygotować infrastrukturę placówki do wymagań nowoczesnego szkolnictwa zawodowego.

Kadra dydaktyczna Centrum

W roku szkolnym 2016/2017 w CKZiU zatrudnionych było 77 nauczycieli, w tym 43 nauczycieli dyplomowanych, 17 mianowanych i 13 kontraktowych. Kadrę pedagogiczną cechuje wysoki poziom kompetencji zawodowych. Nauczyciele systematycznie doskonalą swoją wiedzę i umiejętności poprzez aktywne uczestnictwo w formach wewnętrznych oraz w formach zewnętrznych.

Szybka zmiana oferty edukacyjnej w Centrum jest możliwa dzięki temu, iż ponad 50% kadry dydaktycznej jest zatrudniona na część etatu przy realizacji konkretnych zajęć dydaktycznych np. na kwalifikacyjnych kursach zawodowych oraz w PODiDZ.

III. Misja i wizja Centrum

“Szkoła nie jest przystankiem, jest drogą,
która się otwiera na coraz nowsze horyzonty do zdobycia”
(Celestin Freinet)

Centrum to organizacja nauczycieli, pracowników administracji i obsługi oraz uczniów i słuchaczy, którzy współpracują ze sobą, aby osiągnąć określone cele dydaktyczne i wychowawcze.

Do funkcjonowania placówki niezbędne jest:

  • jasne, precyzyjne określenie celów do osiągnięcia,
  • ukierunkowanie działań całej społeczności szkolnej na wspólne cele,
  • pozytywne motywowanie i integrowanie społeczności szkolnej do wspólnej pracy i realizacji podstawowych celów,
  • inspirowanie nauczycieli i uczniów/słuchaczy do twórczego działania,
  • promowanie i poszanowanie przez środowisko szkolne takich wartości jak:
    • sprawiedliwość
    • kultura osobista
    • wiedza
    • uczciwość
    • kreatywność
    • nauka
    • odpowiedzialność
    • rozwój
    • zaangażowanie
    • praca
    • pasja
    • bezpieczeństwo.

Misja Centrum

  • Centrum promuje i realizuje w regionie ideę edukacji ustawicznej – uczenia się przez całe życie,
  • Centrum podejmuje działania, które służą zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych społeczności regionu mińskiego w możliwie wszystkich formach kształcenia,
  • Centrum zapewnienia wysoki poziom jakości usług edukacyjnych w formach szkolnych i pozaszkolnych,

Wizja Centrum

Centrum to taka placówka, w której:

  • panuje życzliwa i bezpieczna atmosfera, oparta na kulturze osobistej wszystkich pracowników, uczniów, słuchaczy, wzajemnym szacunku, partnerstwie, pomocy i współdziałaniu;
  • nauczyciele są sprawiedliwi i konsekwentni, cieszą się autorytetem u uczniów i słuchaczy, okazują życzliwość, wspierają ich w rozwoju, rozwijają zainteresowania, pomagają w rozwiązywaniu problemów;
  • nauczyciele są kompetentni, podnoszą swoje kwalifikacje i umiejętności, mają zapewnione warunki do podnoszenia kwalifikacji;
  • dyrektor tworzy właściwą i pozytywną atmosferę pracy, jest konsekwentny w postępowaniu, potrafi sprawnie organizować pracę szkoły, wspiera nauczycieli w ich pracy, sprawnie rozwiązuje problemy i konflikty, jest dobrym gospodarzem;
  • procesy edukacyjne realizowane są zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego i w zawodach,
  • procesy edukacyjne realizowane są z wykorzystaniem nowoczesnej bazy dydaktycznej oraz aktywnych metod pracy dydaktycznej,
  • uczniowie/słuchacze nabywają wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania edukacji na wyższych szczeblach oraz funkcjonowania w życiu zawodowym,
  • kształtowe są pożądane postawy uczniów i słuchaczy,
  • zapewnione są bezpieczne i higieniczne warunki pracy i kształcenia.

IV. Profil absolwenta Centrum

“Wykształcenie, podobnie do ubrania, winno być starannie dopasowane do osoby.
Zbyt małe uwiera, za obszerne śmieszy”
Andrzej Niewinny Dobrowolski

Centrum realizuje zadania na wielu płaszczyznach edukacyjnych. Z uwagi na to profil absolwenta Centrum ma charakter ogólny.

Absolwent Centrum jest człowiekiem dojrzałym pod względem moralnym, intelektualnym, emocjonalnym, społecznym i obywatelskim, twórczym, samodzielnym i odpowiedzialnym, uczciwym, kulturalnym, z rozwiniętą potrzebą samorozwoju.

Absolwent Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego:

  • zdobył wiedzę ogólną/zawodową w zakresie swego typu szkoły;
  • zdobył kompetencje i kwalifikacje pozwalające na wykonywanie określonego zawodu;
  • zna lokalny rynek pracy i rozumie jego możliwości i ograniczenia;
  • potrafi kreatywnie poszukiwać pracy;
  • ma świadomość, że może uczestniczyć w różnych formach kształcenia ustawicznego, by kierować własnym rozwojem edukacyjno- zawodowym;
  • wykorzystuje technologie informatyczne w pracy zawodowej i życiu społecznym;
  • uczestniczy w życiu publicznym;
  • przestrzega zasad współżycia w społeczności lokalnej i demokratycznym państwie;
  • korzysta z dóbr kultury, uczestniczy w życiu kulturowym;
  • prezentuje wysoką kulturę osobistą,
  • potrafi komunikować się z ludźmi, posiada umiejętność współdziałania w grupie;
  • podejmuje działania prospołeczne,
  • ma szacunek dla wspólnego dobra;
  • szanuje dziedzictwo narodowe, zna jego miejsce w kulturze europejskiej;
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny w życiu zawodowym i osobistym,
  • prezentuje zachowania proekologiczne;

V. Koncepcja i kierunki pracy Centrum w poszczególnych obszarach

Rozwój Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, wynikający z idei uczenia się przez całe życie jest zgodny z priorytetami Strategii Lizbońskiej oraz Strategią Rozwoju Lokalnego Powiatu Mińskiego do roku 2020.

Działania w obszarze dydaktycznym

Proces dydaktyczny w Centrum powinien być nakierowany na ucznia/słuchacza z trudnościami edukacyjnymi, ucznia/słuchacza przeciętnego i ucznia/słuchacza zdolnego.

Każdy uczący się powinien mieć możliwości odnoszenia sukcesu na miarę swoich możliwości.

  • organizowanie kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych,
  • organizowanie kształcenia praktycznego dla uczniów i słuchaczy,
  • organizowanie teoretycznego dokształcanie młodocianych pracowników zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych,
  • rozwój Centrum jako Ośrodka Egzaminacyjnego do przeprowadzania zewnętrznych egzaminów zawodowych, współpraca z OKE w Warszawie,
  • wzbogacanie oferty edukacyjnej Centrum – w szczególności działalności pozaszkolnej z uwzględnieniem zarówno kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jak i innych form kursowych; elastyczne reagowanie na potrzeby rynku pracy i edukacyjne zainteresowania słuchaczy,
  • promowanie i dalszy rozwój kształcenia na odległość,
  • rozwój poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej, jako zadania wpisanego przez prawo oświatowe w zadania placówek o charakterze Centrum,
  • kreowanie właściwego klimatu pedagogicznego i warunków do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych,
  • zapewnianie wszechstronnego rozwoju ucznia/słuchacza na miarę jego maksymalnych możliwości intelektualnych i psychofizycznych; kształcenie kompetencji kluczowych i profesjonalnych, pożądanych na rynku pracy,
  • utrzymywanie wysokiego poziomu nauczania we wszystkich formach kształcenia;
  • oferowanie ciekawych, dobrze przygotowanych i przeprowadzonych zajęć edukacyjnych – ze szczególnym zastosowaniem technologii informatycznej,
  • organizowanie i uczestniczenie w konkursach, olimpiadach, zawodach wyzwalających w uczniach i słuchaczach chęć współzawodnictwa, inicjatywę, przedsiębiorczość.
  • wspieranie nauczycieli w organizacji konkursów, lekcji otwartych, pokazów, wycieczek szkolnych,
  • współpraca z pracodawcami w zakresie prowadzania praktycznej nauki zawodu,
  • dokonywanie systematycznej analizy wyników pracy dydaktyczno wychowawczej oraz wyników egzaminów zewnętrznych.

Działania w obszarze wychowawczym i opiekuńczym

  • kształtowanie właściwych postaw wśród uczniów i słuchaczy – międzyludzkich, edukacyjnych, społecznych, proekologicznych, obywatelskich, patriotycznych,
  • budowanie wśród uczniów i słuchaczy poczucia przynależności do społeczności szkolnej,
  • propagowanie higienicznego i bezpiecznego stylu życia,
  • wspieranie słuchaczy w łączeniu obowiązków szkolnych z życiem zawodowym i rodzinnym,
  • budowanie przyjaznej, ale zdyscyplinowanej relacji pomiędzy uczącymi się a nauczycielami,
  • diagnozowanie sytuacji życiowej uczniów/słuchaczy w celu wspierania ich i pomocy w rozwiązywaniu problemów,
  • wspieranie uczniów/słuchaczy w budowaniu poczucia własnej wartości,
  • prowadzenie stałego monitoringu zagrożeń patologiami społecznymi wśród uczniów/słuchaczy,
  • organizowanie działań edukacyjnych – wśród uczniów, słuchaczy i nauczycieli w zakresie rozpoznawania zagrożeń i ich przeciwdziałaniu,
  • wspieranie słuchaczy w rozwoju idei samorządności – udział Samorządu Słuchaczy w planowaniu i organizowaniu życia szkolnego wszystkich słuchaczy,
  • wspieranie uczniów/słuchaczy w organizacji imprez kulturalnych, szkolnych, charytatywnych.
  • dokonywanie systematycznej i wnikliwej analizy frekwencji.
  • pogłębianie współpracy Centrum ze szkołami macierzystymi uczniów.

Działania w obszarze organizacji i kierowania Centrum

  • kreowanie przyjaznego klimatu pracy w szkole – opartego na partnerstwie, wzajemnym szacunku, tolerancji i dialogu,
  • aktualizowanie i ujednolicenie prawa wewnątrzszkolnego zgodnie z obowiązującym stanem prawnym,
  • poszerzanie obszarów działań dydaktycznych w formach szkolnych i pozaszkolnych,
  • dbałość o rozwój i modernizację bazy dydaktycznej,
  • zapewnienie dobrze zaplanowanych i zorganizowanych zajęć dydaktycznych we wszystkich formach kształcenia,
  • racjonalne prowadzenie polityki kadrowej – dbałość o systematyczne podnoszenie kwalifikacji nauczycieli,
  • preferowanie właściwych postaw nauczycieli,
  • doskonalenie przepływu informacji w obrębie społeczności szkolnej,
  • rozwijanie współpracy placówki z innymi szkołami w powiecie, ośrodkami kształcenia ustawicznego w kraju, organizacjami pozaszkolnymi i innymi instytucjami,
  • prowadzenie ewaluacji wewnętrznej –ewaluacja jako narzędzie wspierająca proces racjonalnego zarządzania,
  • dbałość o zdrowie, higienę, bezpieczeństwo pracy pracowników szkoły, uczniów i słuchaczy,
  • dbałość o racjonalne pozyskiwanie i wykorzystywanie funduszy – w tym środków z programów związanych z funduszami Unii Europejskiej,
  • współpraca z organem prowadzącym w zakresie modernizacji i rozwoju placówki.

Działania w obszarze promocji Centrum

  • poszerzać ofertę edukacyjną zgodnie z oczekiwaniami słuchaczy i pracodawców,
  • promować i prezentować w środowisku pozytywne postawy uczniów/słuchaczy, ich osiągnięcia w różnorodnych olimpiadach i konkursach,
  • dbać o wizerunek strony internetowej, tak by była bieżącym źródłem informacji i kontaktów dla uczniów/słuchaczy i nauczycieli,
  • rozwijać współpracę z lokalną prasą i innymi mediami,
  • propagować działalność Centrum w środowisku lokalnym np. poprzez udział w imprezach i uroczystościach powiatowych, wydawanie folderów, plakatów, ulotek,

Koncepcja pracy Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mińsku Mazowieckim na lata 2017-2022 została przyjęta uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 31 sierpnia 2017 r.

Wersja do druku

Loader Ładowanie dokumentu…
EAD Logo Wczytywanie trwa zbyt długo?

Reload Odśwież widok
| Otwórz Otwórz w nowej karcie

Pobierz [623.00 B]